نیوز سیتی!
25 بهمن 1402 - 13:51

غفلت رسمی از تهیه پیوست اقلیمی طرح‌های کلان کشور

رئیس سازمان هواشناسی با بیان این‌که پیوست اقلیمی طرح‌های عمرانی باید به تایید سازمان هواشناسی برسد، گفت:تولید پیوست اقلیمی طرح‌های کلان کشور مغفول مانده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، سحر تاجبخش با اشاره به بلندمرتبه سازی در بسیاری از نقاط کشور از جمله تهران،‌ اظهار کرد:‌ این تصور وجود دارد که برخی ساخت و سازها در مسیر جریان هوای ورودی تهران است و می‌تواند تا حدودی حرکت افقی جریان را تحت‌تأثیر قرار دهد که البته باید با دقت و جزئیات بررسی و شبیه سازی شوند.

وی افزود: مسائلی از این قبیل نشان‌ می‌دهد ساخت و سازها نیازمند پیوست‌های اقلیمی است تا بدانیم ساختمان‌های بلندمرتبه و کوتاه هرکدام چطور می‌توانند در وضعیت جوی کشور تأثیر‌گذار باشند. پیوست‌های اقلیمی فقط مربوط به ساخت و سازها در حوزه ساختمان نیست بلکه سایر طرح‌های عمرانی از جمله جاده و راه را نیز در بر می‌گیرد.

وی با بیان این‌که تولید پیوست‌های اقلیمی برای طرح‌های کلان کشور یکی از اصلی‌ترین مواردی است که به‌صورت رسمی مغفول‌مانده است، اضافه کرد: گرچه بسیاری از شرکت‌های پیمانکار در حوزه ساخت و ساز جاده، ابنیه و ساختمان‌ها این پیوست‌ها را دارند اما بهتر است این پیوست‌ها از سوی سازمان هواشناسی به‌عنوان متولی داده‌های وضع هوا و اقلیم کشور تایید شوند.

رئیس سازمان هواشناسی درباره تفاوت پیوست‌های زیست محیطی با پیوست‌های اقلیمی گفت: موضوع تغییر اقلیم امروز یک چالش جهانی است و بهترین راهکار برای کاهش پیامدهای نامطلوب آن، اجرا روش‌های سازگاری با تغییر اقلیم است که ضرورت پیوست‌های اقلیمی را در کنار پیوست‌های زیست محیطی تایید می‌کند و بر اساس متغیرهای متعدد بلند مدت جوی مثل باد، فشار و دما، بارش و غیره می‌تواند شرایط سازگار اقلیمی با طرح‌ها را معرفی کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1670725

مهمترین اخبار ایران و جهان: