نیوز سیتی!
28 دی 1402 - 12:55

زلنسکی: نخست‌وزیر چین در سطح من نیست، با شی حرف می‌زنم

بعد از گزارش‌ها مبنی بر رد درخواست ملاقات رئیس‌جمهور اوکراین با نخست‌وزیر چین در حاشیه اجلاس داووس، زلنسکی این گزارش‌ها را رد کرد و گفت فقط با فرد تصمیم‌گیرنده در چین حرف می‌زند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی چهارشنبه مدعی شد در واقع به دنبال دیدار با نخست‌وزیر چین لی چیانگ در مجمع جهانی اقتصادی در داووس نبوده است. این اظهارات وی بعد از گزارش‌های رسانه‌ای بیان شد مبنی بر این که مقام ارشد چینی درخواست زلنسکی برای ملاقات در این رویداد را رد کرده است. 

به گزارش راشا تودی، زلنسکی با بیان این که نخست‌وزیر لی فرد تصمیم‌گیرنده در چین نیست، توضیح داد «نخست‌وزیر چین هست--بنابراین نخست‌وزیر (اوکراین) با او دیدار خواهد کرد. من مایلم با رهبر چین دیدار کنم. تا جایی که می‌دانم [در چین] شی جین‌پینگ تصمیم‌گیرنده است و در اوکراین من تصمیم می‌گیرم. به هیچ گفت‌وگویی نیاز ندارم؛ به تصمیمات مهم رهبرانی نیاز دارم که تصمیم‌گیرنده هستند».

اظهارات زلنسکی در حالی است که بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، رئیس‌جمهور اوکراین در واقع می‌خواسته با نخست‌وزیر چین در حاشیه این مجمع دیدار کند اما طرف چینی این درخواست را رد کرده است. پکن تاکنون درباره چشم‌انداز هر گونه دیدار با رهبری اوکراین یا در پاسخ به اظهارات زلنسکی، اظهارنظر نکرده است.

رئیس دفتر زلنسکی آندری یرماک پیش از آغاز مجمع اقتصادی داووس گفته بود مذاکره با چین برای پیشبرد طرح صلح کی‌یف ضروری است. 

به گزارش راشا تودی، این طرح که حدود یک سال است دولت زلنسکی آن را میان شرکای اوکراین تبلیغ می‌کند، عملاً خواستار تسلیم روسیه است؛ مسکو این طرح را پوچ خوانده و آن را به عنوان ترفند تبلیغاتی کی‌یف رد کرده است. 

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1641825

مهمترین اخبار ایران و جهان: