نیوز سیتی!
29 دی 1401 - 12:02

برگزاری کنفرانس «ابعاد چشم انداز توسعه مشارکت استراتژیک ازبکستان و قرقیزستان»

مرکز استراتژی توسعه ازبکستان به همراه موسسه ملی مطالعات استراتژیک قرقیزستان کنفرانس «ابعاد چشم انداز توسعه مشارکت استراتژیک ازبکستان و قرقیزستان» را در قالب ترکیبی برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، مرکز استراتژی توسعه ازبکستان  به همراه موسسه ملی مطالعات استراتژیک قرقیزستان کنفرانس «ابعاد چشم انداز توسعه مشارکت استراتژیک ازبکستان و قرقیزستان» را در قالب ترکیبی برگزار کردند.

در این نشست کارشناسان در مورد نتایج همکاری‌های ازبکستان و قرقیزستان به دست آمده در سال‌های اخیر تبادل نظر کردند و چشم اندازهای تقویت بیشتر همکاری‌ها در زمینه‌های سیاسی- دیپلماتیک، تجاری-اقتصادی، فرهنگی را تشریح کردند.

به ویژه تأکید شد که قرقیزها و ازبک‌ها مردمانی برادر هستند که با پیوندهای چند صد ساله دوستی و حسن همجواری، تاریخ، فرهنگ، سنت‌ها و دین مشترک به هم پیوند خورده‌اند.کشورها در همکاری از اصول احترام و در نظر گرفتن منافع یکدیگر، حمایت متقابل، توسعه روابط سازنده، عملی و سودمند متقابل استفاده می‌کنند.

یکی از رویدادهای مهم در روابط دو کشور، سفر دولتی «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان به ازبکستان در مارس 2021 بود که به دنبال آن، طرفین 22 سند را در زمینه‌های مختلف امضا کردند.

کارشناسان خاطرنشان کردند که در مجموع در سال‌های 2016-2022، سران کشورها  16 دیدار و 4 دیدار در چارچوب دیدارهای متقابل، 12 دیدار در حاشیه رویدادهای مختلف بین المللی برگزار کرده است. تنها به لطف اراده قاطع سران دو کشور و تلاش مشترک ادارات ذی صلاح، برای تعدادی از مسائل مبرم راه حل عملی پیدا شد.

بنابراین، در آگوست 2022، کمیسیون مشترک آب راه اندازی شد، که قبلاً در اولین جلسه آن موافقت نامه بین ادارات در مورد همکاری در مورد مسائل مدیریت آب امضا شد. تعامل در زمینه تامین و ترانزیت برق به قرقیزستان در حال انجام است. ازبکستان نه تنها برق قرقیزستان را تامین، بلکه از طریق شبکه‌های انرژی خود ترانزیت برق از ترکمنستان را نیز تضمین می‌کند که حجم آن در سال‌های 2021-2022 بیش از یک میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

علاوه بر این، در نتیجه کار مشترک کاملاً هماهنگ و دقیق که طی سالیان متمادی بر اساس منافع دوجانبه انجام شد، از طریق مصالحه و مبادله، کشورها موفق شدند مهمترین وظیفه ثبت قانونی دولت را حل کنند. مرز یکی از رویدادهای مهم تاریخی، تصویب معاهده بخش‌های جداگانه مرز دولتی و موافقت‌نامه مدیریت مشترک مخزن اندیجان (قنبر آباد) بود که بی‌تردید به توسعه بیشتر روابط راهبردی دوجانبه کمک می‌کند و به آن شتاب می‌بخشد.

امروز کار 18 پاسگاه در مرزها از سر گرفته شده و تعداد و ظرفیت آنها در حال گسترش است و تعامل موثر بین مرزها و گمرکات در حال ایجاد است. مرزها در حال تبدیل شدن به پل دوستی و حسن همجواری هستند. در نتیجه، تجارت فرامرزی وجود دارد، تماس‌های تجاری بین کارآفرینان و مناطق کشورهای ما، انجمن‌های سرمایه گذاری و اقتصادی، نمایشگاه‌های صنعتی به طور منظم برگزار می‌شود. با توجه به باز شدن مرزها و جاده‌ها، کاهش قیمت برای گروه‌های خاصی از کالاها در بازارهای داخلی وجود دارد، در آسیای مرکزی بزرگترین بازار منطقه‌ای با پتانسیل واقعاً عظیم در حال شکل گیری است.

با ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان انگیزه محسوسی برای تعمیق همکاری‌ها ایجاد خواهد شد. شرکت کنندگان در کنفرانس ابراز اطمینان کردند که اجرای آن به طور قابل توجهی مسیر از شرق آسیا به کشورهای خاورمیانه و جنوب اروپا - تا 900 کیلومتر و همچنین زمان تحویل کالا - را 7 تا 8 روز کوتاه می‌کند. این امر تأثیر مثبتی بر رشد تجارت متقابل آسیای مرکزی و کشورهای آسیای شرقی و اروپا و همچنین پتانسیل صادرات کل منطقه آسیای مرکزی خواهد داشت.

در ازبکستان، 6 مرکز فرهنگی قرقیزستانی و بیش از 50 مدرسه با زبان آموزش قرقیزی وجود دارد. علاوه بر این، ده ها هزار شهروند قرقیزستان و ازبکستان در دانشگاه‌های این کشورها تحصیل می‌کنند، در حالی که تعداد آنها در طول 5 سال گذشته 20 برابر شده است.

به طور کلی، شرکت کنندگان در کنفرانس توافق کردند که فرصت‌های کاملاً جدیدی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای در حال شکل گیری است که وحدت و انسجام مردم ما در حال تقویت است که به تبدیل منطقه آسیای مرکزی به فضای حسن همجواری و همکاری متقابل سودمند و توسعه پایدار کمک می‌کند.

در نتیجه این رویداد، شرکت کنندگان ضمن ابراز علاقه برای ادامه رویدادهای مشترک در مورد موضوعات مختلف تجاری، اقتصادی، لجستیک حمل و نقل و سایر زمینه‌ها تاکید کردند که تقویت همکاری‌ها بین مراکز تحلیلی دو کشور به تقویت روابط دوستانه، جستجو و یافتن زمینه‌های جدید تعامل کمک خواهد کرد.
این رویداد توسط موسسه مطالعات استراتژیک و بین منطقه‌ای برگزار شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 985825

مهمترین اخبار ایران و جهان: