نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 16:24

بیش از ۱۶ درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم زنجان از تحصیل بازماندند

زنجان-مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: بیش از ۱۶ درصد جمعیت واجب‌التعلیم در دوره متوسطه دوم استان زنجان از تحصیل بازماندند. 

به گزارش خبرنگار مهر، علی اسماعیلی، ظهر شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان اظهار کرد: با توجه به گستره فعالیت‌های آموزش و پرورش، نیاز است همه دستگاه‌های اجرایی و ظرفیت‌هایی مردمی به کمک آموزش و پرورش بیایند تا رسالت سنگین حوزه تعلیم و تربیت را به انجام رسانیم.

وی به مساعدت دستگاهها و نهادها در پیشگیری و مدیریت مطلوب در احتمال شیوع مجدد بیماری کرونا تاکید کرد و گفت: پیشگیری نیازمند بسترهای فیزیکی و امکانات بوده که در این راستا نصب دستگاه‌های تهویه در فضاهای آموزشی در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه ۱۳ میلیارد ریال برای موضوعات بهداشت مدارس از جمله تهیه مواد ضدعفونی و دستگاه تهویه هزینه شده است، ابراز کرد: با وجود این اقدامات به حد استاندارد نرسیده‌ایم و این امر نیازمند یاری دستگاه‌های اجرایی و خیران است.

وی به اجرای طرح سفیران سواد و پالایش روستامحوری اشاره کرد و افزود: در راستای برقراری عدالت آموزشی، رصد دقیق بی‌سوادان باقیمانده محروم از سواد پایه در دستور کار قرار دارد.

اسماعیلی بیان کرد: رسیدن به استان سفید در بحث بی‌سوادی در برنامه راهبردی افق ۱۴۰۴ گنجانده شده و آموزش سوادهای دوازده‌گانه در گام دوم قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان در نرخ باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله از میانگین کشوری بالاتر است، عنوان کرد: بیشترین نرخ باسوادی به شهرستان ابهر با ۹۷.۴۷ درصد و کمترین آن به شهرستان ماهنشان با ۸۷.۴۹ درصد مربوط می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان ابراز کرد: در دوره سوادآموزی ۱۶۰۰ نفر تحت پوشش قرار دارند و در دوره انتقال ۱۷۰۰ نفر و در دوره تحکیم یک هزار و ۴۲۹ نفر اموزش می‌بینند و این در حالی است که برای رصد و پالایش روستاها و شناسایی افراد بی‌سواد و کم‌سواد تنها ۱۳۰ نفر آموزش‌دهنده فعال داریم.

وی با اشاره به اینکه کمتر از یک درصد از جمعیت لازم‌التعلیم در مقطع ابتدایی از تحصیل بازمانده‌اند، یادآور شد: در حال حاضر ۸۴۶ دانش آموز ابتدایی بازمانده از تحصیل در سطح استان شناسایی شده که اقدامات لازم برای کاهش این آمار انجام می‌شود.

اسماعیلی ادامه داد: جمعیت لازم‌التعلیم استان در سنین ۱۲ تا ۱۴ سال ۵۰ هزار و ۲۴۸ نفر و تعداد بازماندگان از تحصیل یک هزار و ۹۵۲ نفر معادل ۳.۸۸ درصد و جمعیت لازم‌التعلیم استان در متوسطه دوم ۴۵ هزار و ۹۱۸ نفر و تعداد بازماندگان از تحصیل در این گروه ۷ هزار و ۴۴۳ نفر معادل ۱۶.۲۱ درصد است.

وی با بیان اینکه میزان پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی در استان از میانگین کشوری ۱.۳ درصد بالاتر است، افزود: استان زنجان در زمینه جذب و پوشش تحصیلی دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله رتبه نخست را در بین استان های کشور دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان از فعالیت ۱۲ مدرسه با یک نفر دانش‌آموز در استان خبر داد و گفت: ۱۸۷ مدرسه ابتدایی نیز در استان زیر ۱۰ نفر دانش آموز دارند و ۳۰ مدرسه عشایری در مناطق محروم و دورافتاده استان تأسیس شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 976669

مهمترین اخبار ایران و جهان: