نیوز سیتی!
21 دی 1401 - 14:13

استاندار قزوین: آموزش و پرورش در مولدسازی مدارس هیچ‌گونه مماشاتی نداشته باشد

استاندار قزوین گفت: از اداره‌کل آموزش و پرورش انتظار داریم که در اجرای قانون مولدسازی و تغییرکاربری فضای مازاد مدارس به فضاهای تجاری هیچ‌گونه مماشاتی نداشته باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدمهدی اعلایی امروز در شورای آموزش و پرورش استان قزوین که در سالن جلسات شهیدسلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در راستای اجرای مولدسازی و تغییرکاربری فضای مازاد مدارس که موضوع ماده 17 قانون تشکیل شورای آموزش و پرورش است، تا امروز سه مدرسه مولدسازی شده که به اعتقاد ما اندک است و می‌توان مدارس خیلی‌بیشتری را مولدسازی کرد.

وی اضافه کرد:‌ از اداره‌کل آموزش و پرورش انتظار داریم که در اجرای قانون مولدسازی و تغییرکاربری فضای مازاد مدارس به فضاهای تجاری هیچ‌گونه مماشاتی نداشته باشند و در این زمینه به نظر افراد ساکن در این مدارس چه دانش‌آموزان و چه کادر آموزشی توجه نکنید. چون همیشه در مقابل تغییر و تحولات یک مقاومت وجود دارد و بعد از اینکه نتایج تغییرات مثبت دیده می‌شود، همه به احسنت گفتن روی می‌آورند.

اعلایی ادامه داد: اگر متولیان مولدسازی مدارس با مدیران مدرسه یا با اولیای دانش‌آموزان صحبت کنند، قطعاً با مخالفت آنها روبه‌رو می‌شوند. در صورتی که متولیان نباید با نگاه مدیر مدرسه یا اولیا برنامه‌ریزی کنند، بلکه باید برنامه‌ریزی برای مولدسازی مدارس بر مبنای منفعت عامه، منفعت شهر و منفعت بلندمدت جامعه انجام شود.

وی یادآور شد: مدارسی که قابلیت مولدسازی دارند باید شناسایی شوند و تغییرکاربری فضای مازاد مدارس در آنها انجام شود. امروز در قزوین و شهرهای دیگر استان مدارس بزرگی در نقاط تجاری شهر قرار گرفته‌اند که هم می‌توانند زمینه توسعه شهر را به وجود بیاورند و هم می‌توانند موجب توسعه اقتصاد آموزش و پرورش در استان شوند.

در حوزه مولدسازی مدارس شاهد ملاحظه‌کاری بودیم

رئیس شورای آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: بر مبنای گزارشی که از وضعیت مولدسازی گرفتم، متوجه شدم در حوزه مولدسازی مدارس ملاحظه‌کاری شده و برخی مدیران مدارس از نفوذشان برای جلوگیری از مولدسازی مدارس خود استفاده کرده و این مدارس از فهرست مولدسازی حذف شده‌اند.

اعلایی در بخش دیگری از سخنانش ایجاد ظرفیت برای خلاقیت و کارآفرینی را یکی از نقاط ضعف امروز جامعه دانست و گفت:‌ اینکه فردی می‌آید و 15 سال بعد از اخذ دیپلم می‌خواهد نمره‌اش را ترمیم کند تا به دانشگاه برود، نشان می‌دهد که در فضای کارآفرینی خیلی‌موفق نبودیم. بنابراین اداره‌کل آموزش و پرورش باید به همراه بنیاد نخبگان در این حوزه طرح‌هایی را اجرا کنند.

وی افزود: یکی از خلأ‌های نظام آموزش و پرورش ما که در اسناد بالادستی هم به آن اشاره شده، استعدادیابی شغلی دانش‌آموزان است. البته آموزش و پرورش استان قزوین در این حوزه برنامه‌هایی دارند که باید این برنامه‌ها به صورت جدی‌تری اجرا شوند تا دانش‌آموزان مورد استعدادیابی قرار گرفته و در مسیر استعداد خود تحصیل و کسب مهارت کنند.

اعلایی ادامه داد: در این حوزه اردوگاه دانش‌آموزی یانس‌آباد باید محورهای پیشران تربیت و آموزش خلاقیت برای دانش‌آموزان استان قزوین باشد و در این حوزه اعتبار هم در نظر می‌گیریم تا دوره‌های خلاقیت و کارآفرینی به صورت پودمانی در این اردوگاه برگزار شود.

کسب 40 میلیارد تومان درآمد از مولدسازی مدارس استان قزوین

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین هم در این جلسه درباره وضعیت مولدسازی مدارس دولتی و هیئت‌امنایی در استان قزوین گفت: تا امروز مولدسازی و تغییرکاربری فضای مازاد مدارس از آموزشی به تجاری در 3 باب مدرسه شهر قزوین اتفاق افتاده که از این بابت 40 میلیارد تومان درآمد عاید آموزش و پرورش استان قزوین شده است.

نقی سیاهکالی مرادی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه مولدسازی مدارس دولتی مخالفت‌هایی است از سوی برخی نهادها وجود دارد که در این زمینه باید تسهیل‌گری در استان قزوین صورت گرفته و همه افراد مطیع اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش باشند که مولدسازی مدارس و استفاده از فضای غیرمفید مدارس را مورد تاکید قرار داده است.

وی ادامه داد: در این حوزه کارگروهی در اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین تشکیل شده و مدارس دارای اولویت مولدسازی هم در نقاط مختلف استان قزوین شناسایی شده و کارگروه استانی مولدسازی املاک دولتی هم معرفی شدند که در این بخش باید با هم‌افزایی دستگاه‌های عضو کارگروه روند مولدسازی تسریع شود.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان قزوین در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به کمبود فضاهای آموزشی در برخی نقاط استان قزوین گفت: در جاهایی که کمبود فضای آموزشی داریم، به دنبال مولدسازی نخواهیم رفت و مولدسازی را برای مدارس بزرگ‌مقیاس دنبال می‌کنیم که دارای فضاهای مازاد زیاد هستند و عملاً این فضاها بلااستفاده رها شدند.

اجرای پروتکل‌های کرونایی در برگزاری آزمون‌های مدارس

سیاهکالی مرادی همچنین با اشاره در پیش بودن آزمون‌ها و امتحانات مدارس افزود: برای برگزاری امتحانات نهایی مدارس به صورت متمرکز نیازمند فضاهای بزرگ‌تری هستیم و در این حوزه از دانشگاه‌ها و سایر ادارات استان قزوین انتظار داریم که در روزها یا ساعت تعطیل خود سالن‌های خود را در اختیار ما برای برگزاری آزمون‌های نهایی قرار دهند.

وی یادآور شد: با توجه به سرمای هوا و امکان شیوع بیماری‌های ویروسی و واگیردار بنا داریم که آزمون‌ها را با پروتکل‌های مقابله با کرونا برگزار کنیم، چرا که در حال حاضر شاهد رشد روند اپیدمی کرونا، آنفلوانزا و سرماخوردگی در بین مردم و به ویژه محصلان هستیم.

انتهای پیام/ن

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 970369

مهمترین اخبار ایران و جهان: