نیوز سیتی!
01 بهمن 1401 - 16:27

۴۰ رستوران و سفره‌خانه در اهواز پلمب شد

اهواز- رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز از پلمب ۴۰ رستوران و سفره‌خانه در حوزه غرب این کلان‌شهر به دلیل عرضه قلیان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، شایسته شمی‌پور پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با تأکید بر انجام فعالیت‌های فرهنگی و ارتقای سطح سواد بهداشتی مردم، گفت: اولین قدم انجام کار فرهنگی و افزایش فعالیت‌های رسانه‌ای و آموزشی در سطح شهر با مضامین بهداشتی و مضرات و خطرات استعمال قلیان است و باید رسانه ملی در این زمینه بیشتر ورود کند.

وی افزود: فروش لوازم و ابزارآلات مواد دخانی به‌خصوص قلیان به‌راحتی انجام می‌شود و در بسیاری از این مراکز با استفاده از ویترین‌های جذاب و وسوسه کننده بر تبلیغ آن افزوده و همین امر شاید بر تعداد مصرف‌کنندگان قلیان و به‌ویژه نوجوانان بیفزاید.

شمی‌پور ادامه داد: رواج استعمال مواد دخانی از جمله قلیان و سیگار در رستوران‌ها و کافه‌ها می‌تواند زنگ خطری باشد که ابتدا کانون خانواده‌ها و سپس مسئولان فرهنگی جامعه را از بروز آسیبی بزرگ خبر می‌دهد.

وی بیان کرد: مصرف مواد دخانی از جمله قلیان می‌تواند باعث افسردگی، رنگ‌پریدگی، سردرد، سرگیجه، اختلالات گوارشی، بروز ناراحتی‌های قلبی و عروقی و زمینه‌ساز ابتلاء به انواع سرطان‌ها شود.

شمی‌پور افزود: میزان مواجهه با دود در هر وعده مصرف قلیان معادل استعمال ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است و آلودگی تنباکوهای معطر به ترکیبات سرطان‌زای قطعی همچون بنزن، فلزات سنگین و آلودگی تنباکوها حین آماده‌سازی به برخی از مواد روان‌گردان، این دغدغه را دو چندان می‌کند.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۰ رستوران و سفره‌خانه متخلف که اقدام به عرضه قلیان در اماکن عمومی می‌کردند در محدوده زیر پوشش غرب اهواز پلمب و ۸۷ مورد به مراجع قضائی معرفی و ۱۱۸ جام قلیان نیز جمع‌آوری و معدوم شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 988569

مهمترین اخبار ایران و جهان: