نیوز سیتی!
10 دی 1401 - 15:35

خط ویژه| نگرانی اصلاح طلبان برای «شهروند-خبرنگاران» BBC در ایران/ رقابت حزب اتحاد ملت با اینترنشنال درباره «سیاه نمایی از ایران»

کارشناسان معتقدند که اگر برنامه‌های شبکه‌هایی از جمله اینترنشنال و بی‌بی سی فارسی به زبان انگلیسی پخش می‌شد یا مخاطبان آن انگلیسی بودند، مطمئنا علیه این شبکه‌ها اعلام جرم شده و تعطیل می‌شد.

گروه ویژه فارس: خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

نگرانی اصلاح طلبان برای «شهروند-خبرنگاران» BBC در ایران

کارشناسان معتقدند که اگر برنامه‌های شبکه‌هایی از جمله اینترنشنال و بی‌بی سی فارسی به زبان انگلیسی پخش می‌شد یا مخاطبان آن انگلیسی بودند، مطمئنا علیه این شبکه‌ها اعلام جرم شده و تعطیل می شد. شبکه‌های اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی و دیگر رسانه های معاند دائما مقررات آفکام انگلیس را زیر پا می‌گذارند.

آفکام، سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای انگلیس است که بر فعالیت‌ ایستگاه‌های رادیویی، تلویزیونی، خطوط ثابت دوربرد تلفنی، موبایل و... نظارت دارد. این سازمان همچنین وظیفه دارد، از مخاطبان در برابر محتوای رسانه‌ای محافظت کند. آفکام قوانین و مقررات سختگیرانه ای دارد. برای نمونه این سازمان در سال 2009 شبکه تلویزیونی «پرس تی‌وی» را به دلیل آنچه که نداشتن بی طرفی در پوشش اخبار غزه نامیده بود، تحت فشار قرار داد. آفکام  نهایتا مجوز  این رسانه را در سال 2012 لغو کرد.

آفکام اجازه انتشار برنامه‌هایی که نمایشگر خشونت، پیامدهای آن و توصیفات خشونت، اعم از کلامی یا فیزیکی باشد را نمی دهد. همچنین مطالبی که احتمالا باعث تشویق یا تحریک ارتکاب جرم یا منجر به بی‌نظمی می‌شود، یا سخنان نفرت‌انگیز که احتمالاً فعالیت مجرمانه را تشویق می‌کند یا منجر به اختلال می‌شود. همچنین مصادیق تشویق عموم به ویژه دانش‌آموزان به خشونت، تخریب، درگیری، آشوب،  بی‌نظمی، جنایت، آسیب رساندن، نفرت و امثال آن می‌تواند قابل اعتراض و پیگرد باشد.

حالا پس از رخ دادن آشوب ها و اغتشاشات اخیر، مجلس در پی جرم انگاری برای تصویربرداری از رخدادهایی خاص و به اشتراک ‌گذاشتن آن است. در این میان بی بی سی فارسی به این اقدام اعتراض کرده است. نکته قابل تأمل اینجاست که بی بی سی اظهارنظر خود را با استناد به گزارش روزنامه اعتماد مطرح کرده است.

در همین رابطه بی بی سی فارسی در مطلبی نوشت:«مجلس ایران در تلاش است تا تصویربرداری از رخدادهایی خاص و به اشتراک ‌گذاشتن آن را جرم‌انگاری کند. طرحی با امضای ۸۷ نماینده به عنوان «تشدید مجازات همکاری‌کنندگان با اقدامات کشورهای متخاصم علیه امنیت ملی و منافع ملی» از دو سال پیش در مجلس مطرح شده و اکنون برای تصویب در دست بررسی است. برخی از رسانه‌های داخل ایران به بررسی این طرح در مجلس واکنش‌نشان داده‌اند. روزنامه اعتماد در مقاله‌ای این طرح را «تلاشی برای پایان دادن به شهروند‌خبرنگاری» خواند و گفت استفاده شهروندان از شبکه‌های اجتماعی باعث شده «در گوشه‌ای از شهر و کشور کوچک‌ترین اتفاقی هم از نظرها پنهان نباشد.»

رقابت حزب اتحاد ملت با اینترنشنال درباره «سیاه نمایی از ایران»

گویا برخی رسانه های اصلاح طلب در سیاه نمایی از ایران با رسانه های معاند و بدنام از جمله اینترنشنال سعودی رقابت سخت و نفس گیری دارند.

برای نمونه، امتداد- ارگان رسانه ای حزب اتحاد ملت- در مطلبی با عنوان «مردم در حال "فرار از کشور" هستند نه مهاجرت!» نوشت:« احمد بخارایی استاد دانشگاه و مدیر گروه جامعه‌شناسی سیاسی در انجمن جامعه‌شناسی ایران با انتقاد از تبعیض موجود در جامعه به سایت دیده‌بان ایران گفت: تبعیض از مرکز شروع شده و تا مرز ادامه دارد، برخی تبعیض‌ها ریشه تاریخی دارد در دوران ما به توان ۲ رسیده بنابراین این تبعیض‌ها در برخی از استان‌ها به لحاظ ساختاری و نهادینه شدن قابل هضم و درک است به همین دلیل در مقابل اعتراض عده‌ای زیاد (به دلیل نگاه دوقطبی داشتن و تبعیض)، برچسب جاهل و یا اغتشاش‌گر زده می‌شود. در کشور ما ساختارها دچار مساله و مشکل هستند این نقض و ضعف منجر به فرار افراد از کشور شده است. مردم در حال "فرار از کشور" هستند نه مهاجرت! برخی معتقدند زندگی فعلی مانند مرگ تدریجی است.»

رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کردند:«نخستین توصیه‌ی من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. آنچه میگویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌‌ام و برحذر میدارم.»

در ادامه آمده است:«در طول این چهل سال -و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت میکنند.»

رهبر معظم انقلاب همچنین -۲۸ آبان ۱۴۰۱ – در دیدار مردم اصفهان فرمودند: «پیشرفت احتیاج دارد به امید. دشمن روی امید ملت ایران متمرکز است. این امکانات گسترده‌ای که دشمن به کار گرفته، این رسانه‌ها، این ماهواره‌ها، این فضای مجازیِ عجیب و غریب، این تلویزیون‌های مزدورِ مأجور، همه‌ اینها برای این است که این امید را در مردم بکُشند.»

ایشان در ادامه تاکید کردند:«اینها حتی به مسئولین هم طمع دارند که امید را از آنها بگیرند. خب، حالا یک امتدادی هم متأسفانه در داخل دارند؛ من ناچارم این را بگویم. آدم دلش نمی‌خواهد چنین واقعیتی وجود داشته باشد، اما هست؛ اینها در داخل امتداد دارند. امتداد آنها هم همین القای یأس، القای ناامیدی که «فایده‌ای ندارد»، «به جایی نمی‌رسیم»،‌ «چه ‌کار می‌خواهیم بکنیم» است؛ از این حرف‌ها می‌شنوید. در داخل هم فلان روزنامه، فلان فعالِ فضای مجازی، متأسفانه از این چیزها دارند؛ اینها هم امتداد آنها هستند.»

پایان پیام/. 

منبع: فارس
شناسه خبر: 945769

مهمترین اخبار ایران و جهان: