نیوز سیتی!
21 شهریور 1402 - 22:17

تقویم ارشاد آذربایجان‌شرقی تا ۶ ماه آینده پر شده است

تبریز-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: در پاییز دلنشین تبریز، بهار دلپذیر فرهنگی برگزار می‌شود وتقویم ارشاد استان برای شش ماه آینده پر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین بلاغی عصر روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه روز ملی شعر و ادب فارسی ۲۷ شهریور به مناسبت سالروز درگذشت «محمدحسین بهجت تبریزی» ملقب به استاد «شهریار» نام گذاری شده است، اظهار کرد: استاد شهریار دارای مؤلفه‌های مختلفی بوده که اشعار وی در شعر ترکی و فارسی فاخر و کم نظیر بوده و چنین شاعری که مسلط به ۲ زبان در دوره معاصر باشد، بی نظیر است.

وی زمان شناسی استاد شهریار را از دیگر ویژگی‌های این استاد نام برد و اظهار کرد: وی به مسائل زمان زیست خود آشنا بود و با توجه به حساسیت به مسائل اجتماعی، سیاسی، ملی، میهنی و منطقه‌ای آن زمان و درک صحیح از این مسائل بر مبنای آن کنشگری و شعرسرایی کرده و آثار وی اثر بخش بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به غزل‌های عاشقانه، اشعار حماسی و توصیفی این استاد، گفت: آن چنان که باید این شاعر در سطح دنیا و کشور شناسانده و معرفی نشده است.

بلاغی، ادامه داد: روز ملی شعر و ادب فارسی، روز انسجام و وحدت آفرین رویداد با محوریت تبریز در سطح کشور بوده و برنامه‌های متعددی در سطح کشور و استان تدارک دیده شده که تعدادی از آنها آغاز شده و تعدادی از آنها مانند نشست تخصصی شعر و ادب فارسی با حضور اساتید پنج کشور گرجستان، عراق، ترکیه، آذربایجان و ایران در حال برگزاری است.

وی با اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف در برگزاری برنامه‌های روز ملی شعر و ادب فارسی، یادآور شد: این برنامه‌ها به مدت سه روز از ۲۶ تا ۲۸ شهریور برگزار می‌شود که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ۹ برنامه در تبریز و ۶۱ برنامه در شهرستان‌ها تدارک دیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: این برنامه‌ها در سه حوزه پژوهشی و علمی، تولید محتوا مانند استوری موشن، کلیپ و پوستر و حوزه ترویجی مانند برگزاری نشست‌های ادبی و تولید محتوای ادبی و شعر برگزار می‌شود.

بلاغی، با بیان اینکه روز ۲۷ شهریور برنامه محوری و اصلی بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی برگزار می‌شود، افزود: قبل از ظهر این روز مزار استاد شهریار با حضور مردم، اهالی هنر، ادب و شعر در مقبره الشعرا گلباران می‌شود و بعد از ظهر نیز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش ملی روز شعر و ادب فارسی در تالار پتروشیمی تبریز برگزار خواهد شد.

۱۲ جشنواره ملی و منطقه‌ای در آذربایجان شرقی برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه امسال بیش از ۱۲ جشنواره ملی و منطقه‌ای در استان برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاه کتاب نیز در سطح بالاتری و به صورت جشنواره فرهنگی کتاب در تبریز برگزار می‌شود.

بلاغی، افزود: جشنواره منطقه‌ای تئاتر، جشنواره ملی عکس و فیلم روستا و جشنواره ملی تئاتر ارسباران از جمله این جشنواره‌ها در سطح آذربایجان شرقی است.

وی با تبریک روز سینما به فعالان و اهالی عرصه سینما، اظهار کرد: جشن روز ملی سینما به عنوان مهر سینمای ایران به خاطر ایام رحلت پیامبر اکرم (ص) به چهار تا هفت مهر ماه موکول شد و به همین مناسبت ۲ تا سه سالن سینما از جمله سالن سینمای چاراویماق به بهره برداری می‌رسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری اجلاسیه شهدای هنر و رسانه این استان عصر چهارشنبه در تالار پتروشیمی تبریز در قالب کنگره ۱۰ هزار شهید اذربایجان شرقی، گفت: در این استان در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت ۶۷ شهید حوزه فرهنگ، هنر و رسانه تقدیم نظام و انقلاب اسلامی کرده است.

بلاغی ادامه داد: در این اجلاسیه که با حضور خانواده‌های شهدا، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان شرکت می‌کنند از هشت نفر از اساتید پیشکسوت، ایثارگران و یادگاران دفاع مقدس که در حوزه فرهنگ و هنر فعال هستند، تجلیل می‌شوند.

وی یادآور شد: از مجموعه کتاب خاطرات شهدای هنرمند و رسانه، مجموعه آثار تجسمی و قطعه موسیقی رونمایی می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1497169

مهمترین اخبار ایران و جهان: