نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 03:28

خرد کردن کاه مزارع جایگزینی مناسب مقابل مزرعه‌سوزی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت: ادغام کاه‌های خرد شده به لایه‌های سطحی خاک باعث حاصلخیزی خاک می‌شود و به‌عنوان روش آلی و سازگار می‌تواند جایگزین مناسبی در مقابل آتش زدن کاه و کلش باشد.

عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران درباره مشکل آتش زدن کاه و کلش در مزارع استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: در ارتباط با آتش‌سوزی مزارع مکاتبات لازم داده شده و هشدارهای لازم در این زمینه ارائه شده است.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی با برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی به بهره‌برداران آموزش دهد، افزود: آتش‌سوزی در مزارع موجب از بین رفتن میکروارگانیسم‌های موجود در خاک می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران اضافه کرد: در کنار از بین رفتن میکروارگانیسم‌های خاک؛ بحث حریق در مزارع موجب کاهش تولید و همچنین آلودگی هوا می‌شود.

کاویان بیان کرد: دود حاصل از حریق کاه و کلش در جاده‌های بین مزارع باعث کاهش دید و تصادفات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بحث جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش در قالب آیین‌نامه اجرایی مدیریت پسماند به همه شهرهای اعلام شده است، اظهار کرد: با بهره‌بردارانی که اقدام به این کار کنند برخورد شده و پیگیری‌های قضائی در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران یادآور شد: طی دو روز گذشته ۲۰ مورد شکایت از بهره‌برداران در شهرستان‌های آمل، بابل، محمودآباد داشتیم که به مراجع قضائی اعلام شد.

کاویان با تاکید بر اینکه در بحث پسماندها نباید فرصت را به تهدید تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد: در این زمینه از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان باید استفاده کنیم که دستگاهی تولید کردند نسبت به خرد کردن کاه‌ها اقدام کرده و به سطح خاک می‌ریزند.

وی گفت: ادغام کاه‌های خرد شده به لایه‌های سطحی خاک باعث حاصلخیزی خاک می شود و به‌عنوان روش آلی و سازگار می‌تواند جایگزین مناسبی در مقابل آتش زدن کاه و کلش باشد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1476225

مهمترین اخبار ایران و جهان: