نیوز سیتی!
04 شهریور 1402 - 11:08

۴۰۴۸ تن انواع کودهای پتاسه در گلستان ذخیره شده است

گرگان- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: بیش از چهار هزار و ۴۸ تن انواع کود پتاسه شامل سولفات پتاسیم و کلرور پتاسیم در انبار های استان ذخیره سازی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید صمد ضیایی با بیان اینکه طی چند سال اخیر وارد کننده صد در صد کودهای سولفات پتاسیم بودیم، اظهار کرد: در گذشته تجارت کودهای پتاسه در دست چند کشور محدود بود که هم اکنون شاهد افزایش ۸۵ درصدی تولید داخلی در کشور هستیم.

وی افزود: طی چهار سال اخیر ۲۵ طرح تولید کودهای پتاسه در کشور طراحی شده بود که بخشی از این طرح در سال گذشته به مرحله اجرا رسیده است که شاهد افزایش معنادار مصرف کودهای پتاسه در استان بودیم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه نیاز کشور به کود پایه پتاسه ۷۰۰ هزارتن است، افزود: بیش از ۲۲ هزارتن پتاسه مربوط به سهمیه این استان است.

وی افزود: اکنون بیش از چهار هزار و ۴۸ تن انواع کود پتاسه شامل سولفات پتاسیم و کلرور پتاسیم در انبارهای استان ذخیره سازی شده است که این رقم در سال گذشته دو هزار و ۲۶ تن بوده است.

ضیایی با بیان اینکه کارشناسان بهترین زمان برای استفاده از این ماده را قبل و یا هنگام کشت دانه می‌دانند، اظهار کرد: علت این امر این است که عمده جذب پتاسیم در گیاه در مراحل اولیه رشد گیاه اتفاق می‌افتد که حدود ۸۰ درصد قبل از گل دهی است.

وی همچنین درباره مصرف کم کود پتاسه در استان هشدار داد و گفت: در هر تن برداشت گندم ۲۵ کیلوگرم پتاس از خاک برداشته می‌شود لذا کشاورزان باید کودهای مورد نیاز پتاسه همراه با کود اوره و فسفاته برای غنی‌سازی خاک کشاورزی و افزایش عملکرد تولید وبرای مقابله با بحران کم آبی و تنش‌های خشکی مصرف کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1468969

مهمترین اخبار ایران و جهان: