نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 15:57

همه کشورها باید از تهدید برای تصاحب سرزمینی خودداری کنند

مقامات باهارات (هند) می‌گویند سران گروه ۲۰ با تمام بندهای بیانیه پایانی نشست دهلی‌نو موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «شرپا آمیتا کانت»، نماینده باهارات (هند) در گروه ۲۰ اعلام کرد که سران گروه ۲۰ با تمام ۱۰۰ بند بیانیه پایانی نشست سران گروه ۲۰ در دهلی‌نو موافقت کردند؛ ۸ بند از این بیانیه به مسائل ژئوپلیتیک می‌پردازد.

آن‌گونه که اسپوتنیک گزارش داده در بیانیه پایانی سران گروه ۲۰ آمده است که: همه کشورها باید از تهدید یا استفاده از زور برای تصاحب سرزمینی خودداری کنند. رهبران گروه ۲۰ خواستار اجرای کامل طرح دریای سیاه (توافق صادرات امن غلات) از جمله تضمین تامین کودهای شیمیایی روسیه هستند.

در بخشی دیگری از این بیانیه تأکید شده است که «درباره وضعیت اوکراین، همه کشورها باید مطابق با اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد عمل کنند. کشورهای گروه ۲۰ تاکید کردند که این اجلاس بستری برای مسائل ژئوپلیتیک نیست، اما می توانند بر اقتصاد جهانی تأثیر بگذارند

پیش از این «نارندا مودی»، نخست‌وزیر باهارات (هند) اعلام کرد که سران کشورهای گروه ۲۰ در نهایت در تدوین بیانیه نهایی نشست دو روزه سران گروه ۲۰ به توافق رسیدند. مودی گفت: به لطف سخت‌کوشی تیم ما، اجماع بر سر اعلام نشست سران گروه ۲۰ در دهلی نو حاصل شده است. من پذیرش این بیانیه (بیانیه پایانی) را اعلام می‌کنم و به همه سران و وزرایی که سخت کار کردند تا این بیانیه حاصل شود، تبریک می‌گویم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1491369

مهمترین اخبار ایران و جهان: