نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 15:40

تثبیت مسیر انتقال آب خلیج فارس به استان فارس در 11 بخش

دبیر شورای راهبردی طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس با بیان اینکه به شهرهایی که به آب نیاز دارند، از آب خلیج فارس انشعاب می‌دهند اما اینکه خط انتقال اصلی از هر شهرستانی عبور کند، امکان‌پذیر نیست، گفت: مسیر کلی انتقال آب تثبیت و به 11 زون تقسیم شده است که در حال حاضر چهار زون در دست اجرا قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، استان فارس، در مسیر توسعه صنایع به ویژه صنایع آب‌بر، نیازمند منابع آبی پایدار است و این امر با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دقیق، میسر می‌شود.

از سوی دیگر این استان، زادبوم گیاهان، مزارع و محصولات ارزنده‌ای است که برخی از آنان در کشور بی‌نظیر است.

اما بحران کم‌آبی و کمبود آب در بخش‌های صنعت، کشاورزی و آب شرب، این استان را با تنگناهایی مواجه کرده که با توجه به شرایط اقلیم و آب و هوا، در فصل گرم سال تشدید می‌شود.

دوئل استان فارس با تنگنای کم‌آبی

فارس، از مناطق خشک و کم بارش محسوب می‌شود و اقلیم این منطقه بیش از یک دهه اخیر با خشکسالی دوئل کرده است!

 این وضعیت ناشی از استفاده بی‌رویه و بهره‌برداری ناصحیح از سفره‌های آب زیرزمینی همچنین حفر چاه‌های متعدد است که یا غیرمجاز حفر شده یا بی حساب و کتاب، مجوز دریافت کرده‌اند. بنابراین مدیریت نکردن بهره‌برداری‌ها در گذر زمان و خشکسالی‌ مداوم نیز مزید بر علت شده است.

 طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس از ابتدا با هدف تامین آب صنایع استان تعریف شد و اکنون که در مرحله لوله‌گذاری قرار گرفته، صحبت از تخصیص 10 درصد آب خلیج فارس به مصارف شرب است.

پروژه انتقال آب و فرصت‌ پیش روی بهره‌برداران

با توجه به اهمیت تامین آب در بخش‌های آب شرب، صنعت و کشاورزی، پروژه انتقال آب از خلیج می‌تواند فرصتی را پیش پای بهره‌برداران قرار دهد و ایجاد رقابت بین آنها، به تسریع اجرای پروژه کمک کند.

این کلان‌پروژه به قافله‌ای تبدیل شد که همراهی و پیگیری نمایندگان استان و جذب سرمایه‌گذار در هر شهرستان، می‌تواند اتفاق خجسته‌ای را برای آنجا رقم بزند.

تثبیت مسیر انتقال آب خلیج فارس به استان فارس/ شکل‌گیری 11 زون در مسیر خط انتقال

دبیر شورای راهبردی طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس با اشاره به توزیع آب در شهرهای مختلف استان گفت: خط انتقال آب از خلیج فارس به طول هزار کیلومتر است و به شهرهایی که به آب نیاز دارند، انشعاب می‌دهند اما اینکه خط انتقال اصلی از هر شهرستانی عبور کند، امکان‌پذیر نیست

دیهیمی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر تلاش ما این است که سرمایه‌‌گذار، پروژه را پیش ببرد و لوله‌گذاری انجام شود. فعلا لوله‌گذاری در مراحل ابتدایی قرار دارد و بخش اندکی از کار اجرا شده است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه با صنایع و شرکت‌های آبفای برخی شهرها هماهنگی انجام شده اما فعلا توزیع شهرها و انتفاع مناطق خاصی از این پروژه مدنظر نیست، بلکه هدف اصلی پیشبرد موفق پروژه تا رسیدن به مرحله بهره‌برداری است.

دیهیمی اظهار داشت: مسیر کلی انتقال آب تثبیت شده و به 11 زون تقسیم شده است که در حال حاضر چهار زون در دست اجرا قرار دارد.

دبیر شورای راهبردی طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس خاطرنشان کرد: اگر چه رویکرد اصلی پروژه انتقال آب، تامین آب صنایع فارس است اما اگر شهری نیاز به آب شرب داشته باشد، با پیگیری نماینده خود و شرکت آبفا می‌تواند از آب خلیج فارس بهره‌مند شود.

تخصیص 60 میلیون مترمکعب آب در فاز نخست پروژه انتقال آب به فارس

وی با اشاره به تخصیص 60 میلیون مترمکعب آب در فاز اول پروژه انتقال آب به فارس گفت: این میزان آب بر اساس ضروریات موجود به نقاط مورد نظر اختصاص می‌یابد.

دیهیمی تاکید کرد: استعلام‌های لازم نیز دریافت شده و در مسیر خط انتقال، هر کجا پروژه راه آهن یا احداث جاده وجود دارد، هماهنگی با سازمان متولی انجام می‌شود.

دبیر شورای راهبردی طرح انتقال آب از خلیج فارس با اشاره به تخصیص 10 درصدی به آب شرب بیان کرد: احتمال اینکه این میزان افزایش یابد، از حالا مشخص نیست بلکه بر اساس میزان بارندگی و جمع شدن آب در سدها، معین می‌شود.

مجوز تخصیص آب به خط شرقی استان فارس

مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای فارس نیز در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب خلیج فارس در طول سال به استان فارس اختصاص یافته که از سوی وزارت نیرو اختصاص یافته و مجوز برداشت آن برای خط شرقی استان این میزان است.

سیاوش بدری ادامه داد: از این مقدار ۱۰ درصد برای آب مصارف شرب و مابقی برای صنایع است.

وی اظهار داشت: نیاز آبی شهرستان‌ها و نیازسنجی آن بر عهده شرکت‌های آبفا و متولی تامین آب آب منطقه‌ای است بنابراین شهرهایی که از سوی آب‌ها اعلام شود، در مسیر پروژه قرار می‌گیرد و مسیر نیز بر اساس توپوگرافی منطقه تعیین می‌شود.

گزارش از: سمیه انصاری‌فرد

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1491469

مهمترین اخبار ایران و جهان: