نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 11:37

یک «اجماع شوم»؛ چراغ سبز غرب به کی‌یف برای حمله به خاک روسیه!

مشاور ارشد رئیس جمهور اوکراین اذعان کرد که حامیان غربی این کشور هم‌اکنون درباره حمله به بخش‌های تحت کنترل روسیه از جمله شبه‌جزیره کریمه، «اجماع کامل» دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، میخائیل پودولیاک، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین می‌گوید که حامیان غربی این کشور حالا برای حمله کی‌یف به بخش‌های تحت کنترل روسیه که اوکراین بر سر آن ادعای مالکیت دارد، «کاملا اجماع» دارند.

پودولیاک گفت: بگذارید یادآوری کنم که یک سال پیش، حتی وقتی که حملات پراکنده‌ای علیه کریمه صورت می‌گرفت، همه می‌گفتند «نه، نه، از کریمه صرف‌نظر کنید.»

وی افزود: اما امروز اجماع کلی بین کشورهایی که از ما حمایت می‌کنند، این است که اجازه داریم هر چیزی که در بخش‌ها و قلمروهای اشغالی، به روسیه تعلق دارد را از بین ببریم.

اشاره مشاور زلنسکی به اراضی تحت کنترل روسیه است که اوکراین همچنان بر سر آنها ادعای مالیک دارد که از جمله آن می‌توان به شبه‌جزیره کریمه اشاره کرد که پس از کودتای موسوم به «میدان» در سال ۲۰۱۴ در کی‌یف، با برگزاری همه‌پرسی از خاک اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست. چهار منطقه دیگر شامل خرسون، زاپروژیا و دونتسک و لوهانسک پارسال و پس از برگزاری همه‌پرسی به روسیه ملحق شدند.

پودولیاک درباره اینکه در میان حامیان غربی کی‌یف دقیقا کدام کشور با حمله اوکراین به مناطق مذکور مخالف بوده است، شفاف‌سازی نکرد زیرا هیچکدام از آنها عملا این مناطق را به عنوان قلمرو روسیه به رسمیت نمی‌شناسند.

مقام ارشد اوکراینی همچنین متعهد شد که حملات به سایر مناطق واقع در خاک روسیه شدت یابد اما در عین حال، از تایید اینکه اوکراین مسئولیت حملات آتی را برعهده خواهد گرفت یا خیر خودداری کرد. به گفته وی «قلمروها صرفا هدف حملات "پهپادهای ناشناس" خواهند بود.»

وی افزود: درباره قلمروهای واقع در خاک روسیه، حملات پهپادی در کار خواهد بود. بگذارید یادآور شوم که در حال حاضر موضع رسمی این است؛ «پهپادهایی با ماهیت ناشناس در کار خواهد بود و البته تعداد آنها نیز افزایش خواهد یافت.»

در طول عملیات نظامی روسیه در اوکراین که از فوریه ۲۰۲۲ شروع شده است، کی‌یف به دفعات خاک روسیه را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار داده و هرازگاه نیز با بمباران توپخانه‌ای خاک روسیه را هدف گرفته است.

هرچند شهرهای مرزی روسیه از جمله بلگورود و کِرسک، بیشترین آسیب را دیده‌اند اما اوکراین در ماه‌های اخیر چندین بار مسکو، پایتخت روسیه را با پهپادهای دوربرد هدف گرفته است. مسکو این حملات را صراحتا «حمله تروریستی» توصیف کرده که منحصرا غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1474769

مهمترین اخبار ایران و جهان: