نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 14:44

مصرف دخانیات سن ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

اصفهان- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف دخانیات سن ابتلاء به بیماری‌های قلبی وعروقی و از جمله فشارخون را کاهش می‌دهد.

رضا روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: افرادی که سابقه و ژنتیک بیماری‌های قلبی و عروقی دارند با مصرف دخانیات سیر ابتلاء به این بیماری در آنها بیشتر خواهد بود.

وی بیان داشت: اولین تأثیر دخانیات بر بافت ریه است و تنفس را دچار مشکل می‌کند به طوری که با مراجعه به بخش ریه بیمارستان‌ها مشاهده می‌کنید که بالغ بر ۹۰ درصد بستری‌ها مصرف کننده دخانیات هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: با افزایش مصرف دخانیات در جامعه شاهد موجی از رشد بیماری‌های غیر واگیر دار خواهیم بود که در رأس آن سرطان‌ها به ویژه سرطان گوارش، روده بزرگ، پانکراس و معده است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش‌ها نشان داده که مصرف کنندگان دخانیات و افرادی که تحت تأثیر دود سیگار قرار دارند در معرض خطر سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند هرچند آلودگی هوا، آلودگی‌های شیمیایی و آلودگی‌های غذایی نیر مؤثر است.

روزبهانی اعلام کرد: اگر می‌خواهید عمر طولانی‌تر و سالمی داشته باشید که زمین گیر نشوید بهتر است از دخانیات دوری شود.

وی عوامل متعددی در شیوع مصرف مواد مخدر در کشور نقش دارد از جمله مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است و در یکسری از بیماران از جمله اختلالات خلقی، اضطرابی بیشتر دیده می‌شود به ویژه که مطالعه‌ای نشان داده که ژن در بروز اعتیاد نقش دارد و خانواده‌های که دارای چند معتاد هستند احتمال بروز اعتیاد زیاد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه اگر فرد تا سن ۲۵ سالگی به دام اعتیاد گرفتار نشود احتمال ابتلاء به آن پس از ۲۵ سالگی خیلی پایین می‌آید، ادامه داد: در برخی از شهرها اعتیاد به یک فرهنگ تبدیل شده است و باید برای پیشگیری از اعتیاد فرهنگ سازی و آموزش کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1327969