نیوز سیتی!
25 خرداد 1402 - 18:56

زنجان می‌توان مکمل تجاری ارمنستان باشد

سفیر جدید ایران در ارمنستان صنایع غذایی، صنایع کوچک، دامپروری را از نیازهای ارمنستان اعلام کرد و گفت: در واقع می‌توان گفت با توجه به ظرفیت‌هایی که در این استان وجود دارد، زنجان می‌توان مکمل تجاری ارمنستان باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مهدی سبحانی، سفیر جدید ایران در ارمنستان در نشست فعالان اقتصادی و مدیران دولتی استان زنجان صنایع غذایی، صنایع کوچک، دامپروری را از نیازهای ارمنستان اعلام و اظهار کرد: در واقع می‌توان گفت با توجه به ظرفیت‌هایی که در این استان وجود دارد، زنجان می‌توان مکمل تجاری ارمنستان باشد.

سفیر جدید ایران در ارمنستان سهم صادرات زنجان به ارمنستان را در سال گذشته 25 صدو درصد اعلام و تصریح کرد: صادرات ایران به ارمنستان هم زیر 10درصد از واردات این کشور است.

وی از برنامه‌ریزی انجام شده برای صادرات 3 میلیارد دلاری ایران به ارمنستان در سال‌جاری خبر داد و گفت: این هدف قابل دسترسی است.

سبحانی از علاقه‌مندی ارمنی‌ها به صنایع زودبازده خبر داد و گفت: این صنایع اغلب سرمایه‌گذاری زیادی هم نیاز ندارد که نمونه آن نوسازی پمپ‌های آب است.

سفیر جدید ایران در ارمنستان سرمایه‌گذاری خارجی را از وجوه فعالیت‌های اقتصادی دانست و ادامه داد: باید متوجه بود که وقتی از اقتصاد ارمنستان صحبت می‌شود نباید جمعیت 3 میلیون نفری آن را در نظر گرفت چرا که این کشور حدود 10 میلیون جمعیت مهاجر هم دارد و از طرف دیگر این کشور دروازه ورود به حوزه جمعیتی 200 میلیون نفری اوراسیا است.

وی به توافقات ارمنستان با کشورهای اروپایی و همچنین امریکای شمالی اشاره و تصریح کرد: می‌توان از این ظرفیت برای صادرات مجدد کالا با تعرفه صفر درصد هم استفاده کرد.

سبحانی بر لزوم هماهنگی با وزارت صمت برای کاهش تعرفه‌های صادرات کالا به ارمنستان تاکید کرد و افزود: صادرات کالا به این کشور مشمول هزینه‌های مضاعف به غیر از تعرفه است که برای کاهش آن باید تلاش شود.

سفیر جدید ایران در ارمنستان برگزاری نمایشگاهی از محصولات و توانمندی‌های زنجان در ارمنستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: درباره موقت و یا دائمی بودن این نمایشگاه می‌شود بعدا تصمیم‌گیری کرد.

وی ایجاد دفتر تجاری زنجان در ارمنستان را ایده قابل توجهی عنوان و تصریح کرد: این اقدام به ایجاد ارتباط بین تجار زنجانی و ارمنی کمک خواهد کرد.

سبحانی توریسم در ابعاد مختلف، کشت فراسرزمینی و دارو را از دیگر زمینه‌های همکاری بین زنجان با کشور ارمنستان برشمرد و گفت: با توجه به علاقه‌مندی ارمنی‌ها به گیاهان دارویی و ظرفیت زنجان در این حوزه، می‌توان به توسعه صادرات این قلم هم اقدام کرد.

پایان پیام/73004

منبع: فارس
شناسه خبر: 1287669

مهمترین اخبار ایران و جهان: