نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 07:01

ورود دادستانی برای حمایت‌های قضایی و حقوقی مهجورین

معاون دادستان همدان در امور حسبی گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده افراد مهجور، ایتام و نیازمندان تشکیل شده که این مجموعه مسائل آنان را به منظور سرپرستی امور و تعیین و نصب قیم دنبال می کند.

 به گزارش خبرگزاری فارس از همدان حجت‌الاسلام محمد براتی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از وظایف این معاونت حمایت‌های قضایی و حقوقی از مهجورین است که به جد دنبال می شود.

وی در تشریح امور حسبی عنوان کرد: این امور مربوط به احوال شخصیه است و در آن به موضوعاتی به مانند قیومت، ترکه میت، غائب مفقودالاثر، محجورین و موارد مرتبط با آن پرداخته می شود که دادگاه مکلف است بدون اینکه در مورد آن امور، اختلاف و مرافعه‌ای بین اشخاص به وجود آمده باشد، وارد رسیدگی شود.

معاون دادستان همدان در امور حسبی نظارت بر اموال و دارایی اشخاص مهجور (زیر ۱۸ سال) و سفیه (فردی که صغیر نیست، بزرگ است و عقل ناقص در امور مالی دارد) مجنون تا مادامی که افاقه یابد و صغاری که به سن رشد برسند و یا اینکه حکم رشد بگیرند (حکمی از دادگاه خانواده که نشان دهد کودک زیر ۱۸ سال توانایی تصمیم‌گیری در امور مالی دارد) و یا در مورد سفیه و مجنون، در صورتی که عقلشان کامل و سالم شود و نیز امور غائبین را از وظایف این معاونت برشمرد.

وی تصریح کرد: عزل و تعیین قیم جدید، تعیین قیم موقت و اهلیت آنان و سایر امور که اداره آمار، ثبت احوال، دهیار و یا بخشدار به وجود صغیری که محتاح به قیم دارد به دادسرا اطلاع می دهند نیز بر عهده امور حسبی است.

براتی افزود: این معاونت و زیرمجموعه‌های آن مؤظفند به منظور جلوگیری از حیف و میل اموال مهجورین مادامی که آنها زنده هستند و به وظیفه نظارتی خود عمل کنند.

وی ادامه داد: هماهنگی‌هایی با نهادهای حمایتی برای پرونده‌های حقوقی افراد تحت پوشش آنان شده تا مطابق با قانون اقدامات قانونی مقتضی برای حمایت از آنان انجام گیرد.

این مسئول قضایی اعلام کرد: در حال حاضر در سطح استان ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده افراد مهجور، ایتام و نیازمندان تشکیل شده که این مجموعه مسایل آنان را به منظور سرپرستی امور و تعیین و نصب قیم دنبال می‌کند.

پایان پیام/ ۳۱۴۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1309669

مهمترین اخبار ایران و جهان: