نیوز سیتی!
19 تیر 1402 - 14:17

ممنوعیت اختصاص حق‌آبه دشت قزوین به کشت تابستانی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین از ممنوعیت اختصاص حق‌آبه دشت قزوین به کشت تابستانی خبر داد و گفت: حقابه تابستانه دشت قزوین فقط مختص کشت‌ محصولات راهبردی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سومین نشست کمیته مشترک آب و کشاورزی امروز با حضور منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان قزوین، محمدحسین عطائی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین و نمایندگان شرکت تعاونی آب‌بران استان قزوین در سالن جلسات جهادکشاورزی استان قزوین برگزار شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در این نشست از ممنوعیت اختصاص حق‌آبه دشت قزوین به کشت تابستانی خبر داد و اظهار داشت: حقابه تابستانه دشت قزوین فقط مختص کشت‌ محصولات راهبردی است و بنابراین کشت محصولات صیفی و ذرت در استان قزوین ممنوع شده است.

عطائی همچنین از تخصیص دیرهنگام آب از سد طالقان به شبکه آبیاری دشت قزوین انتقاد کرد و گفت: این تخصیص دیرهنگام موجب شد که خسارت زیادی به تولید محصولات راهبردی گندم و کلزا وارد شود که در حال سنجش میزان خسارات واردشده در اداره مدیریت بحران سازمان جهادکشاورزی هستیم.

وی با بیان اینکه بعد از نیم‌قرن تخصیص آب به کانال دشت قزوین در کشت تابستان را کاهش دادند، اضافه کرد: همین کم کردن حقابه دشت قزوین از سد طالقان و کاهش بالای تزریق آب به کانال آبیاری دشت قزوین به احتمال زیادی به محصولات باغی و کشاورزی که در پایین‌دست شبکه دشت قزوین کشت می‌شوند، خسارت وارد می‌کند.

فرمانده قرارگاه امنیت‌غذایی استان قزوین با اشاره به ممنوعیت کشت‌ محصولات خارج از طرح کشت مصوب استان قزوین تصریح کرد: باید مروجان حوزه کشاورزی به میان باغات و مزارع بروند و بهره‌برداران بخش کشاورزی را توجیه کنند که آبی برای کشت تابستانه پیش‌بینی نشده و در دسترس نیست.

عطائی از رسانه‌های جمعی و صداوسیما خواست که از تمام ظرفیت خود برای آگاه‌سازی ممنوعیت کشت تابستانه و تخصیص حقابه استفاده کننند و در این حوزه خواستار توجیه فرمانداران و بخشداران شد.

وی بر ضرورت آگاه‌سازی همه کشاورزان دشت قزوین در حوزه محدودیت تخصیص آب تأکید کرد و افزود: بنابراین کشت هر نوع محصول جدیدی که از طرح و الگوی کشت استان قزوین خارج است، ممنوعیت اکید دارد و در این حوزه نیازمند همکاری تام و تمام کشاورزان هستیم. در مجموع شبکه آبیاری دشت قزوین اساس حفظ و پایداری دشت محسوب می شود و باید 2 دستگاه آب‌منطقه‌ای حداکثر همکاری برای تأمین آب مورد نیاز کشاورزی را داشته باشند.

کاهش 30 درصدی بارندگی در دشت قزوین

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم در این نشست با بیان اینکه هیچ‌گونه حقابه‌ای در فصل تابستان به کشاورزی در دشت قزوین تخصیص نیافته، گفت: بنابراین اگر کشاورزان هشدارها را نادیده بگیرند و به سمت کشت محصولاتی مانند سبزی و صیفی بروند، خسارت‌های اقتصادی و مالی سنگینی خواهند دید.

علی راه‌انجام با اشاره به کاهش 30 درصد میزان بارندگی در استان قزوین نسبت به مدت مشابه سال قبل اضافه کرد: بنابراین در دشت قزوین با بحران آب برای آبیاری محصولات کشاورزی روبه‌رو هستیم و این بحران آب کشاورزی باید از سوی همه کشاورزان، باغداران و مزرعه‌‌داران جدی گرفته شود.

وی تصریح کرد: بنابراین در شرایط موجود رعایت الگوی کشت یک اصل اجتناب‌ناپذیر است و برای جلوگیری از خسارت‌های سنگین به کشاورزان و زارعان چاره‌ای جز کشاورزی بر اساس الگوی کشت وجود ندارد و انحراف از این الگو متضمن تحمل خسارت‌های بسیارسنگین است که می‌تواند به قیمت پایان عمر کاری یک کشاورز تمام شود.

راه‌انجام ادامه داد: در عوض اگر الگوی کشت دشت قزوین رعایت شود، همه از کاهش میزان تولیدات جلوگیری خواهد شد و هم کشاورزان به درآمد و سودآوری بیشتری می‌رسند و می‌توانند توان مالی خود را برای کشت در فصول بعدی ارتقا دهند.

تجهیز 62 هزار هکتار زمین کشاورزی به سامانه آبیاری مدرن

مدیر آب‌وخاک سازمان جهادکشاورزی استان قزوین هم با اشاره به اجرای طرح‌های سامانه آبیاری مدرن در بیش از 3 هزار و 200 هکتار زمین‌های کشاورزی دشت قزوین گفت: معدل پیشرفت طرح‌های یادشده حدود 70 درصد است و اجرای این طرح از طریق تخصیص اعتبارات مصوب سفر ریاست‌جمهوری تکمیل می‌شود.

نصرت‌الله نیکو با بیان اینکه امسال 320 هکتار زمین کشاورزی به سامانه مدرن آبیاری تجهیز شده است، گفت: استان قزوین از این نظر هشتمین استان در اجرای طرح‌های سامانه آبیاری نوین به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه 10 درصد طرح سامانه آبیاری مدرن در استان در سال جاری پیشرفته است، ادامه داد: تا پایان سال جاری باید 2 هزار و 680 هکتار دیگر از زمین‌های کشاورزی و باغی استان قزوین به سامانه آبیاری نوین مجهز شوند، به شرطی که بودجه‌های حوزه آب و خاک در زمان مناسب تخصیص پیدا کرده و جذب شوند.

نیکو تصریح کرد: با این حال مشارکت بهره‌برداران برای راه‌اندازی این سامانه‌ها 2 تا 3 برابر دولت است و به طور متوسط حدود 7 هزار هکتار زمین‌های زراعی استان قزوین هر سال به چنین سامانه‌های تجهیز می‌شوند. در ضمن از ابتدای انقلاب تا امروز 62 هزار هکتار زمین‌های کشاورزی دشت قزوین به سامانه‌های آبیاری مدرن مجهز شدند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1347625

مهمترین اخبار ایران و جهان: