نیوز سیتی!
22 تیر 1402 - 21:17

توسعه موسیقی مقامی و محلی در دستورکار وزارت ارشاد است

شهرکرد_وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از برنامه‌های اصلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه موسقی مقامی و محلی به عنوان هنر اصیل ایرانیان است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اسماعیلی عصر پنجشنبه در اختتامیه جشنواره موسیقی محلی زاگرس نشینان، اظهار کرد: این جشنواره در نوع خود کم‌نظیر است.

وی افزود: اینکه یک منطقه جغرافیایی وسیع ایران‌زمین شامل استان‌های آذربایجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، اصفهان، کهگیلوه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری، همه با هم چنین جشنواره با عظمتی را آفریدند که جای تشکر دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جشنواره موسیقی محلی زاگرس نشینان نشان‌دهنده قدرت اعجاب آور هنر در ایجاد همبستگی ملی و انسجام است.

اسماعیلی عنوان کرد: این قدرت هنر است که افراد با قومیت‌ها و گویش‌های مختلف را کنار هم جمع و چنین صحنه‌های با عظمتی را خلق می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در گوشه گوشه ایران هنرمندان بزرگی در حال فعالیت هستند و ابتکاری که در شهرستان بروجن انجام شد جای تحسین و تکریم دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: باید به هنر به ویژه هنر اصیل ایرانی در شاخه‌های مختلف احترام بگذاریم. اسماعیلی بیان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه موسقی مقامی و محلی است، این نوع موسیقی هنر ایرانیان بوده که قرن‌ها و بلکه هزاران سال سینه به سینه منتقل شده است.

وی تاکید کرد: موسیقی مقامی و محلی امروز به بخشی از هنر ملی ایرانیان تبدیل شده است، هر جای کره زمین یک ایرانی هنر خود به‌ویژه در موسیقی را نشان می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروز با انسجام ملی بالا اقوام و قومیت‌ها با گویش‌ها، زبان‌ها، مذاهب و ادعیان مختلف همگی زیر چتر واحدی به نام ایران گرد هم آمده‌اند.

اسماعیلی یادآور شد: ایران در حال درخشش است و مردم در کنار یکدیگر با احترام، تکریم و ارج نهادن به سنت‌های هم، یاد گرفتند با قوت در کنار هم زندگی کنند، این فرهنگ اصیل ایرانی است، ملیت در ایران قبل از آنکه محصولی از ناسیونالیسم جدید مغرب زمین باشد برآمده از تاریخ درخشان این سرزمین است.

وی اظهار داشت: ملیت ایرانی زمانی پدید آمد که هنوز در اروپا و دیگر مناطق، دولت‌شهرها مورد توجه بود، یک ملیت قوی و قدیمی که با ورود اسلام درخشش صد چندان پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سنت‌های دینی در کنار آداب ملی چنان آمیختگی با یکدیگر پیدا کردند که قابل تفکیک از یکدیگر نیستند.

اسماعیلی گفت: آن‌هایی که به فکر این هستند که این دو عنصر در هم تنیده را از تمدن ایرانی و اسلامی جدا کنند، تفکر ناپخته‌ای دارند، مردم ایران با اقوام، گویش‌ها و زبان‌های مختلف در زیر یک پرچم واحد به سمت ایجاد یک تمدن بزرگ ایرانی و اسلامی در حال حرکتند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1357325

مهمترین اخبار ایران و جهان: