نیوز سیتی!
10 آبان 1401 - 12:44

نسبت آزادی و دانشگاه؛ پای‌بندی به همه قوانین یا قسمتی از آن/ دانشجو ابزار بی‌نظمی نیست

مفهوم آزادی برغم اختلاف نظرها در رعایت حقوق شهروندی و حد و حدود قوانین الهی و مدنی معنا می‌شود که هر فردی فارغ از تاثیرپذیری از دیگران قادر به تصمیم‌گیری و تجزیه و تحلیل باشد و با شناخت مرز بین اعتراض و اغتشاش به ابزاری برای فرصت‌طلبان مبدل نشود. به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تقابل اعتراض و اغتشاش یک مسأله‌ای است که مرز بین آن را با رفتار و شعارهای اعتراضی می‌توان تشخیص داد. در واقع اگر گفت‌و‌گوی منصفانه بین دو طیف موافق و مخالف شکل بگیرد و به توهین و شعارهای ساختارشکنانه ختم نشود، اعتراض صحیح به دور از اغتشاش انجام می‌شود. آن رادر این شرایط فردی که معترض است فرصت شنیدن پاسخ قانع کننده را به دست می‌آورد تا به صورت یکجانبه نتیجه‌گیری نکند و در میانه شکل‌گیری چنین گفت‌و‌گویی شناخت و آگاهی افراد به وسیله یکدیگر ارتقا پیدا می‌کند. شناختی که از اختلاف سلیقه‌ها، قوانین و چهارچوب‌های موجود، دلیل و چرایی وجود قوانین و جلوگیری از هرج و مرج، اولویت‌بندی مسائل و مشکلات مردم و حتی مسببان وضع موجود باشد. به صورتدر واقع با این رویه حق امنیت، آزادی و آرامش مردم سلب نمی‌شود که این ویژگی، همان مفهوم آزادی به معنای واقعی را در بر دارد تا با رعایت و مقدم دانستن حقوق سایر مردم، بتوان از حق آزادی خود استفاده کرد. میراث به جای مانده از مدیریت گذشته میراث به جای مانده از مدیریت گذشتهمیراث به جای مانده از مدیریت گذشتهرضا علی نوروزی، معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان نیز بر این باور است که اعتراضات اخیر ابعاد مختلفی دارد که بسته به نوع اعتراضات و شعارها باید مورد بررسی قرار گیرد. زیرا اقلیتی از مخالفان و معترضان با جمهوری اسلامی هم نظر نیستند و عده دیگری از افراد نسبت به مشکلات و مسائل اقتصادی، سیاسی، عاطفی و یا حتی دلایل شخصی معترض هستند. وی در خصوص حوادث اخیر و نسبت دانشگاه و آزادی به خبرنگار فارس می‌گوید: « سن دانشجویی اقتضا می‌کند که اعتراض کند و باعث و بانی‌های وضع موجود را به چالش بکشند. اما باید به آن‌ها متذکر شد که آیا مسبب همه مسائل و مشکلات فعلی آن فردی است که اکنون مسؤولیت دارد و یا ماحصل مدیریت گذشته تا به امروز است.» نوروزی بخشی از این نارضایتی‌ها را محصول عملکرد و رفتارهای مسؤولان می‌داند و می‌گوید: این نوع از اعتراض به ناکارآمدی و تبعیض‌ها پذیرفته شده است اما تا زمانی که این اعتراض‌ها در قالب گفت‌و‌گو، حرف و چالش مطرح شود و طرف مقابل هم اجازه پاسخ دادن داشته باشد. از سویی دیگر مردم عادلانه قضاوت کنند که آن فرد با چه گذشته تاریخی آن مسؤولیت را تحویل گرفته است. دانشجو ابزار نیست دانشجو ابزار نیستدانشجو ابزار نیستمعاون دانشجویی دانشگاه اصفهان ادامه می‌دهد: حالت دیگری هم وجود دارد که مسؤولی در مقام ادعا و سخن در صدد رفع مشکلات باشد اما در عمل اینگونه نباشد، در این موقعیت هم باید محدودیت‌ها و ظرفیت‌های موجود را در نظر گرفت. وی با تاکید بر اینکه هیچ فردی در دانشگاه به دلیل دیدگاهش مواخذه نخواهد شد، تصریح می‌کند: سعی شده تا مسائل دانشگاه را در داخل خانواده دانشگاه حل کنیم و هر فردی که اعتراضی را با  استدلال و منطق مطرح کند، پاسخ او را خواهیم داد. نباید اجازه داد که دانشجو ابزار دشمنی‌ با جمهوری اسلامی شود. خانوادهنوروزی با بیان اینکه هر فردی با نظر و دیدگاه‌های متفاوتی خلق شده و وجود اختلافات در خلقت، زیبایی هستی را به دنبال دارد، می‌گوید: آزادی به این معنی است که فرد قادر به تصمیم‌گیری و تجزیه وتحلیل است، استدلال قوی برای حرف‌ها و رفتارش دارد و تحت تاثیر دیگران نیست. البته با حضور در جامعه، به لحاظ دموکراتیک رای با اکثریت است و از لحاظ دینی دستوراتی حاکم است. نسبت آزادی با دانشگاه نسبت آزادی با دانشگاهنسبت آزادی با دانشگاهمعاون دانشجویی دانشگاه اصفهان در خصوص سردادن شعار آزادی توسط دانشجویان تصریح می‌کند: شهروندی دارای دو روی سکه حق و وظیفه است. در واقع هیچ فردی مادامی که وظیفه خود را به درستی انجام ندهد نمی‌تواند مطالبه به حقی داشته باشد. برای نمونه «منِ شهروند در کنکور شرکت می‌کنم و وارد دانشگاه می‌شوم اما ممکن نیست که قوانین آن را قبول نداشته باشم. یا در حالتی دیگر من وظیفه درس خواندن خود را به خوبی انجام ندادم اما ادعای حق و حقوق دارم.» کنکورخوبیوی با بیان اینکه رفتار خارج از چارچوب قانون برخی دانشجویان در دانشگاه عقلانی و مورد پسند عموم دانشجویان نبود، می‌گوید: آزادی به معنای هرج و مرج و بی‌بندباری نیست. قانون و قراردادهایی در کشور حاکم است که برای جلوگیری از هرج و مرج باید بدان پایند شد و بر اساس پیمان اجتماعی ملزم هستیم که برای مثال پشت چراغ قرمز بایستیم که در صورت نقض و یا رد این قوانین به دیگران هم آسیب وارد می‌شود. نوروزی ادامه می‌دهد: در هیچ کجای دنیا پذیرفته نیست که در یک مکان عمومی تنها قسمتی از الزامات قانونی آن را قبول داشته باشید. قانون در جوامع غربی جایگاه محکم و استواری دارد و به نام دموکراسی در بین جوامع پذیرفته است اما واکنش‌ها در این کشور دوگانه می‌شود. فرصت گفتمان و توجیه شدن قشر فرهیخته جامعه فرصت گفتمان و توجیه شدن قشر فرهیخته جامعهفرصت گفتمان و توجیه شدن قشر فرهیخته جامعهمعاون دانشجویی دانشگاه اصفهان بر این باور است که باید رفتارهای معترضان تحلیل شود که آیا از سر لجبازی بوده و یا ناآگاهی که در این صورت می‌توان دلیل و انگیزه‌ها را مشخص کرد؛ لازم است در این راستا فرصت گفتمان در دانشگاه فراهم شود. از نشست با اساتید، مسؤولان و دانشجویان با هر دیدگاهی طبق قواعد ساختاری دانشگاه استقبال خواهد شد. وی با بیان اینکه برگزاری کرسی آزاداندیشی به عنوان یک مطالبه عمومی پیگیری شود، می‌گوید: باید دلیل معطل ماندن این مهم از سوی مدیران و معاونت فرهنگی بررسی شود تا به وسیله آن قشر فرهیخته جامعه و سرمایه‌های اجتماعی این مملکت فرصت اظهار نظر و توجیه شدن را پیدا کند. نقش دانشجو در تحقق شعار آزادی نقش دانشجو در تحقق شعار آزادینقش دانشجو در تحقق شعار آزادیاز آن جایی که بشِر جدید معنای خود را در آزادی جستجو می‌کند باید دید دانشجو در تحقق شعار آزادی چه نقشی دارد. از این رو محمدباقر کجبافت، استاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با خبرنگار فارس با اشاره به فضای استدلالی شعارهای سر داده از سوی دانشجویان، می‌گوید: متاسفانه برخی استنباط غلطی از آزادی دارند که آن را رهاشدگی از هر قید و بندی می‌دانند و حتی برخی به دنبال سوء استفاده از این آزادی هستند و می‌خواهند رفتارهای خود را متناسب با شرایطی که دوست دارند تنظیم کنند. محمدباقر کجبافتوی ادامه می‌دهد: آزادی مقید به قوانین شرعی و دینی، مدنی و عرفی است تا حقوق همه افراد در نظر گرفته شود و هر دانشجویی رعایت حق دانشجوی دیگر را داشته باشد و دانشجویان بداند که حق آزادی مخصوص به خودشان نیست که بتوانند این حق را از دیگران سلب کند. کجباف بر این باور است که باید معنای آزادی را برای دانشجویان به شیوه صحیح تبیین کرد تا با حدود آن آشنا شوند و بدانند آزادی تا زمانی به منفعت آن‌هاست که حقوق دیگران، قوانین مدنی و اسلامی را زیرپا نگذاشته باشند. استاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان در خصوص تناسب حجاب و آزادی می‌گوید: در آزادی باید حدود الهی، سایر مردم، خانواده‌های دانشجو که فرزند خود را به دانشگاه وارد کردند، در نظر گرفت. حجاب به معنای پوشش و یک امر غریزی است و در واقع اصل بر پوشش است که چادر یکی از مصداق‌های آن است. انتهای پیام/۳۶۴۹/آ/
منبع: فارس
شناسه خبر: 822569

مهمترین اخبار ایران و جهان: