نیوز سیتی!
27 مهر 1402 - 16:36

تدوین برنامه توسعه فناوری‌های سبز چین و آسیای مرکزی

چین و پنج کشور منطقه آسیای مرکزی یک برنامه اجرایی برای توسعه فناوری‌های سبز تدوین کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، آکادمی علوم چین، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی و منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ به همراه شرکای خود از تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان از راه‌اندازی یک برنامه همکاری در زمینه فناوری‌های سبز خبر دادند.

طرف‌های شرکت کننده در نشستی که همزمان با همایش بین‌المللی «یک کمربند، یک جاده» در «پکن» برگزار شد، به حل مشترک چالش‌های مهم منطقه مانند تغییرات آب و هوایی، تخریب و بحران‌های زیست محیطی با استفاده از تجربه و دانش‌ خود در زمینه مدیریت زیست محیطی، کشاورزی کارآمد صرفه جویی در مصرف آب و امنیت غذایی، استفاده پایدار از منابع آب و حفاظت از تنوع زیستی، متعهد شدند.

برنامه اقدام شامل ایجاد مکانیسم گفت‌وگو بین موسسات تحقیقاتی ملی، مراکز فناوری نوآورانه برای تحریک رشد سبز در منطقه دریای آرال و همچنین بسترهای نمایشی متعدد در مورد امنیت آب، آبیاری صرفه‌جویانه و کاشت در خاک‌های شور – قلیایی، است.

توسعه پایدار اکوسیستم آب، غذا و انرژی در آسیای مرکزی، احیای اکولوژیک در منطقه دریای آرال و استفاده پایدار از منابع آبی، بیولوژیکی و زمینی از اولویت‌های همکاری در چارچوب این برنامه خواهد بود.

بنابر سخنان «ژانگ یوانمینگ»، رئیس موسسه بوم‌شناسی و جغرافیای سین کیانگ وابسته به آکادمی ملی علوم چین، تلاش‌های بزرگی برای راه‌اندازی آزمایشگاه و ایستگاه‌های صحرایی مشترک و همچنین آموزش استعدادها برای کشورهای آسیای مرکزی انجام خواهد شد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1543625

مهمترین اخبار ایران و جهان: