نیوز سیتی!
30 آبان 1402 - 11:25

امضای 6 سند همکاری رهاورد سفر «جباراف» به ژاپن

در پایان دیدار رئیس جمهور قرقیزستان و نخست وزیر ژاپن 6 سند همکاری دو جانبه به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در چارچوب یک سفر رسمی به ژاپن  با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر این کشور دیدار و مذاکره  کرد.

در این دیدار طرفین در مورد وضعیت و چشم انداز همکاری‌های دو جانبه از جمله در قالب «ژاپن + آسیای مرکزی» گفت‌و‌گو کردند.

کیشیدا با تاکید بر روابط دوستانه ژاپن با این کشور، آمادگی خود را برای تشدید همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف اعلام کرد.

علاوه بر این، وی بر آمادگی دولت این کشور برای گسترش مشارکت سودمند دوجانبه با قرقیزستان در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری تاکید کرد.

جباراف نیز به نوبه خود از میزبانی گرم طرف ژاپنی تشکر و خاطرنشان کرد که ژاپن کشوری دوست و صمیمی برای این جمهوری است.

رئیس جمهور قرقیزستان تاکید کرد که به لطف حمایت توکیو پروژه‌ها و برنامه‌های خاصی اجرا شده است که کمک قابل توجهی به تقویت توسعه اجتماعی-اقتصادی این کشور داشته است.

همچنین در این دیدار به منظور افزایش شاخص‌های مبادلات تجاری و اقتصادی، پیشنهاد ایجاد کمیسیون مشترک بین دولتی در زمینه همکاری‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه مطرح شد.

در پایان این دیدار تعدادی از اسناد دوجانبه مانند بیانیه مشترک دوستی و مشارکت همه جانبه در عصر جدید بین قرقیزستان و ژاپن؛ قرارداد برای ایجاد رژیم بدون روادید برای دارندگان گذرنامه دیپلماتیک و خدماتی دو کشور؛ قرارداد دریافت حمایت مالی برای اجرای پروژه تامین تجهیزات فنی برای نگهداری کانال‌های آبیاری؛ قرارداد بین وزارتخانه‌های دادگستری دو کشور؛ قرارداد همکاری در حوزه بهداشت و درمان؛ تفاهم‌ نامه بین پارک فناوری پیشرفته قرقیزستان و انجمن سرمایه دانش ژاپن امضا شد .

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1579725

مهمترین اخبار ایران و جهان: