نیوز سیتی!
03 آبان 1402 - 11:33

تحویل توله پلنگ کشف شده در کلات به مرکز بازپروری حیات وحش

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اعلام کرد: توله پلنگی که غیرمجاز از منطقه حفاظت شده ارس زنده گیری شده بود به سایت بازپروری و نگهداری حیات وحش استان اصفهان انتقال داده می شود.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، محمد عرفانی معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان داشت: در راستای اجرای برنامه عمل حفاظت گونه پلنگ ایرانی، توله پلنگی که بصورت غیر مجاز از منطقه حفاظت شده ارس سیستان شهرستان کلات زنده‌گیری شده بود و به صورت امانی و موقت جهت نگهداری و رسیدگی به تیمارگاه باغ وحش تحت نظارت کارشناسان حیات وحش مرکز استان تحویل داده شده بود، پس از هماهنگی و برنامه ریزی و برگزاری کمیته های تخصصی معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان، به سایت بازپروری و نگهداری حیات وحش استان اصفهان انتقال داده می شود.

محمد عرفانی هدف از این انتقال را، نگهداری در شرایط نیمه طبیعی و سپس رهاسازی در زیستگاه‌های مستعد حضور پلنگ خواند و افزود: روند نگهداری این گونه توسط کارشناسان و تیم تخصصی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، می‌تواند به عنوان نقشه راهی در کشور برای موارد مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: در خراسان رضوی تاکنون تجربه بزرگ کردن توله پلنگی که تازه متولد شده و چشم گشوده باشد را نداشتیم و این تجربه نخستین تجربه موفق این اداره کل با همکاری باغ وحش مشهد است که در حوزه گربه‌سانان اتفاق افتاده است و در تمام کشور این اقدام شاخص است.

مریم امیدی رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: مرکز بازپروری و نگهداری حیات وحش استان اصفهان، دارای ۳ جایگاه جداگانه برای نگهداری و تیمار حیات وحش شامل: گوشتخواران، علفخواران و پرندگان است، که تمامی گونه‌های حیات وحش که نیاز به تیمار و نگهداری دارند، بصورت موقت به این سایت منتقل شده و تمامی مراحل نگهداری و غذا دهی آن ها به طور طبیعی و با کمترین تماس و دیدار با انسان صورت می گیرد.

وی افزود: مراحل آموزش شکارگیری و بقاء در طبیعت و دفع و مقابله با خطرات طبیعی در این سایت، بصورت طبیعی به این گونه‌های ارزشمند آموزش داده می شود.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان عنوان نمود: این اقدام شاخص در راستای نگهداری با هدف رها سازی گونه‌ها در زیستگاه‌های طبیعی رخدادی کم نظیر تلقی می‌شود و امید می رود با احداث چنین مراکزی در سطح کشور گام مؤثری در راستای حفظ و حراست از گونه‌های ارزشمند، با تأکید بر حفظ گونه‌های در معرض انقراض برداشته شود.

امیدی اظهار داشت: این سایت از جمله مجهزترین مراکز نگهداری و بازپروری حیات وحش بصورت استاندارد در ایران می‌باشد، که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ایجاد و افتتاح شده است و در این مرکز دامپزشکان و متخصصان بصورت شبانه روزی در این مرکز به حیات وحش موجود در این سایت خدمت رسانی می‌کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1549869

مهمترین اخبار ایران و جهان: