نیوز سیتی!
17 آبان 1402 - 01:15

سقوط داستان‌نویسی، مستندنگاری و نقد ادبی در آمار رسمی 16 سال گذشته

آمار و ارقام آثار رسیده به دبیرخانه جایزه جلال در 16 سال گذشته در4 بخش رمان، داستان کوتاه، مستندنگاری و نقد ادبی نشان می‌دهد که بیش‌ترین تولید مربوط به سال‌های 89 تا 93 و کم‌ترین تولیدات هم به سال‌های 87، 95 و 97 برمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس،جایزه جلال آل‌احمد امسال ۱۶ ساله می‌شود؛ جایزه‌ای که در میان جوایز ادبی به لحاظ سنی بزرگ‌تر محسوب می‌شود. از سال ۱۳۸۷ که اولین دوره‌اش برگزار شد تا به امروز فراز نشیب‌هایی را گذرانده که مرورش می‌کنیم.

در اولین دوره که سال ۸۷ برگزار شد، استثنائاً آثار تولید شده در ۲ سال گذشته‌‌ به دبیرخانه ارسال شد. این دوره ۳ هزار و ۵۱۷ اثر مورد بررسی قرار گرفت، اما در سال ۸۸ نزدیک به یک هزار و ۸۰۰ اثر به دبیرخانه رسید. از آثار رسیده به دوره سوم عددی به دست نیامده، اما در دوره چهارم یعنی سال ۹۰ که منصور انوری، برنده ۱۱۰ سکه بهار آزادی شد، ۴ هزار و ۸۵۴ اثر به دبیرخانه ارسال شد و بیش‌ترین اثر رسیده به دبیرخانه را به نام خود ثبت کرد.

از دوره چهارم تا دوره دهم (از سال‌های ۹۰ تا ۹۶) میزان آثار رسیده کم‌ و کم‌تر شده است، طوری که از ۴ هزار اثر رسیده به یک هزار و ۵۰۰ اثر رسید، اما در دوره یازدهم که محمدرضا بایرامی دبیر علمی بود، تعداد آثار رسیده به دبیرخانه به ۳ هزار و ۲۰۰ اثر رسید که به نوبه خود عدد قابل توجهی بود. 

اختتامیه هشتمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد

از دوره دوازدهم تا چهاردهم حجم آثار رسیده به طور میانگین یک هزار و ۴۰۰ اثر بود، اما در دوره پانزدهم این عدد ۶۲ درصد رشد داشت و دوره شانزدهم نیز رشد ۷ درصدی نسبت به دوره گذشته پیدا کرد. در همه دوره‌ها به تفکیک رمان، داستان کوتاه، مستندنگاری و نقد ادبی بیش‌ترین تعداد آثار را به خود اختصاص داده‌اند، اما در شانزدهمین دوره نزدیک به هزار اثر متعلق به دو گروه نقد ادبی و مستندنگاری است که جزو ادبیات خلاق محسوب نمی‌شود.

نکته دیگر این است که این آمار و ارقام نشان دهنده آن است که در چهار بخش رمان، داستان کوتاه، مستندنگاری و نقد ادبی در سال‌های ۸۹ تا ۹۳ بیش‌ترین میزان تولیدات را در کشور داشتیم و کم‌ترین تولیدات هم مربوط به سال‌های ۸۸، ۹۵ و ۹۷ است. البته خانه کتاب و ادبیات در هر دوره از جایزه ادبی جلال آثار تولید شده در سال‌ گذشته‌اش را مورد بررسی و داوری قرار می‌دهد.

اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1565125

مهمترین اخبار ایران و جهان: