نیوز سیتی!
16 آبان 1402 - 16:33

کاهش کارآیی سرمایه در آذربایجان‌شرقی

رئیس گروه سرمایه‌گذاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی از کاهش کارآیی سرمایه در استان خبر داد و گفت: ما باید به‌دنبال ابزارهای نوین تامین مالی باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عباس بشیری؛ رئیس گروه سرمایه‌گذاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی  ظهر امروز نشست روسای کمیسیون‌های اتاق تبریز و اعضای هیئت رئیسه کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق اصفهان  از کاهش کارآیی سرمایه در استان خبر داد و  اظهار کرد: این روند در کل کشور نیز صادق است.

 وی حذف واسطه‌ها را یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش کارآیی سرمایه دانست و گفت: ما باید به‌دنبال ابزارهای نوین تامین مالی باشیم.

بشیری بر نقش اتاق‌های بازرگانی در خصوص فرآیندسازی و تعریف فرآیند‌های سرمایه‌گذاری تاکید کرد.
 

 لزوم بهره‌گیری از روش‌های نوین تامین مالی

 
مسعود بنابیان؛ نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در ابتدای این نشست ضمن استقبال از برگزاری جلسات مشترک بین روسای کمیسیون‌های اتاق‌های کشور، گفت: تعامل بین کمیسیون‌ها می‌تواند زمینه‌ساز توسعه سرمایه‌گذاری در کشور باشد.

وی بر لزوم بهره‌گیری از روش‌های نوین تامین مالی از طریق برگزاری جلسات مشترک بین اتاق‌های بازرگانی تاکید کرد.

رفع تعهد ارزی یکی از چالش‌های اساسی صادرکنندگان

سید احمد فتاح‌زاده؛ رئیس کمیسیون حمل‌و نقل، گمرک و لجستیک اتاق تبریز در این نشست، مشکل رفع تعهد ارزی را یکی از چالش‌های اساسی صادرکنندگان عنوان کرد.

 وی تاکید کرد: این منطقی نیست که تولیدکننده یا صادرکننده مواد مورد نیاز خود را با قیمت دلار آزاد خریداری کند، اما با قیمت دلار نیمایی به دولت تحویل دهد.

قوانین خلق‌الساعه از عوامل اصلی عدم سرمایه‌گذاری

 یونس اکبرپور پایدار؛ رئیس کمیسیون صنایع اتاق تبریز با بیان اینکه شهرهای اصفهان و تبریز همواره با هم همراه بوده‌اند، افزود: اتاق‌های بازرگانی این دو شهر می‌توانند با مشارکت یکدیگر مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری را عارضه‌یابی و جهت رفع موانع گام‌های موثری بردارند.

وی یکی از دلایل عدم سرمایه‌گذاری در کشور را وضع قوانین خلق‌الساعه عنوان کرد و ادامه داد: این امر باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران شده و اگر فرآیند فعلی در صدور بخشنامه‌ها اصلاح نشود، نه‌تنها جذب سرمایه‌گذار خارجی کاهش می‌یابد، بلکه قطعاً منجر به شتاب فرار سرمایه از کشور نیز خواهد شد.

مشکل تنظیم دفاتر از چالش‌های اساسی واحدهای تولیدی

مهدی امینی؛ رئیس کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق تبریز، مشکل تنظیم دفاتر را  چالش‌های اساسی واحدهای تولیدی عنوان کرد.

 وی بر لزوم تامین مالی واحدهای تولیدی از طریق روش‌های نوین تاکید کرد.

 امینی گفت: خوشبختانه تمام نهادهای مرتبط در حوزه اقتصادی از جمله اتاق بازرگانی تبریز، خانه صنعت و معدن استان، ستاد تسهیل رو فع موانع تولید و... در آذربایجان‌شرقی، همراه و همدل در پیشبرد اهداف بخش خصوصی گام برمی‌دارند.

رفع تعهد ارزی کمر تولید و صادر کننده را شکسته است

 سیدیوسف حسینی؛ رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز از کاهش صادرات کشور طی سال‌های اخیر خبر داد.

 وی با بیان اینکه رفع تعهد ارزی کمر تولید و صادر کننده را شکسته است، ابراز امیدواری کرد: با همراهی و مطالبه‌گری تمام اتاق‌های بازرگانی، موانع به‌مرور برطرف شود.

یوسف محمدزاده، معاون مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری آذربایجان‌شرقی نیز بر لزوم تعامل و همگرایی بین اتاق های بازرگانی تاکید کرد.

 وی شناخت صحیح، کافی و جامع از موضوعات و آسیب‌شناسی را لازمه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی درست عنوان کرد و اصلاح قوانین بازدارنده را از ضرورت‌های اساسی در راستای بهبود فضای کسب‌و کار دانست.

گزارش فارس حاکی است، در ادامه این نشست، هیئت رئیسه کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق اصفهان با بیان اینکه طی سال‌های گذشته میزان سرمایه‌گذاری در استان اصفهان کاهش یافته است، خواستار بهره‌مندی از تجربیات اتاق بازرگانی تبریز و همچنین تبادل تجربیات در حوزه توسعه کسب و کارها به‌منظور افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری شدند.

 لزوم برگزاری نشست‌های تخصصی و مشترک با اتاق بازرگانی تبریز در راستای شناسایی مشکلات و رفع موانع و همچنین تبادل تجربیات و ضرورت مطالبه‌گری به‌صورت مشترک بین اتاق تبریز و اصفهان از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

در پایان این نشست مقرر شد کمیته رفع موانع و بررسی قوانین مخل در حوزه کسب‌و کار، بین اتاق‌های بازرگانی تبریز و اصفهان تشکیل شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1564725

مهمترین اخبار ایران و جهان: