نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 12:48

«علوم پزشکی شهیدبهشتی» دانشگاه معین در همکاری با تاجیکستان شد

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به عنوان دانشگاه معین با کشور تاجیکستان فعالیت خواهد کرد، گفت: زمینه‌های همکاری علمی این دانشگاه به عنوان پشتیبان فراهم شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر بهرام عین‌اللهی در سفر دو روزه به تاجیکستان، اهداف این سفر را تشریح کرد و افزود: در سفر به تاجیکستان بازدید از مراکز دانشگاهی و درمانی و افزایش دیپلماسی سلامت در دستور کار است.

عین اللهی با تاکید بر اینکه روابط دو کشور در حوزه سلامت باید گسترده شود خاطرنشان کرد: آنچه ما را بیش از هر کشوری به تاجیکستان نزدیک می‌کند، زبان مشترک این کشورهاست.

وی از تبادل استاد و دانشجو به عنوان یکی از زمینه‌های ارتقای همکاری‌های سلامت بین ایران و تاجیکستان یاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشت، پیشگیری از بیماری‌ها و مقابله با بیماری‌های واگیر، تجارب ارزنده‌ای دارد که می‌تواند با تاجیکستان به اشتراک گذاشته و منجر به کنترل و ریشه‌کن شدن برخی بیماری‌ها شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به عنوان دانشگاه معین با کشور تاجیکستان فعالیت خواهد کرد، گفت: زمینه‌های همکاری علمی این دانشگاه به عنوان دانشگاه پشتیبان فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران در زمینه تولید دارو به خودکفایی رسیده اضافه کرد: با توجه به اینکه بیش از ۹۸ درصد داروها تولید داخل و با کیفیت مطلوب عرضه می‌شود، به‌دنبال گسترش، تامین و صادرات دارو در کشورهای منطقه هستیم.

وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان داخلی، تقویت حوزه‌های دارویی و تجهیزاتی را خواستار شد و گفت: از نظر تجهیزات بیمارستانی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی بسیار فعال هستند و بیشتر از نیازهای تجهیزاتی کشور توسط این شرکت‌ها تامین می‌شود بنابراین تعامل تجهیزات بیمارستانی با کشور تاجیکستان در دستور کار است.

توسعه گردشگری سلامت با توجه به اشتراکات زبان و فرهنگ دو کشور از دیگر مواردی بود که وزیر بهداشت بر ضرورت توجه به آن تاکید کرد و افزود: فعالیت رایزنان سلامت می‌تواند، به توسعه گردشگری در حوزه سلامت کمک کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1365569

مهمترین اخبار ایران و جهان: