نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 14:03

پیش‌بینی سیل در اصفهان/گرد و خاک گاوخونی ۱۵ شهر را درگیر کرده است

اصفهان - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: وقوع سیل با توجه به بارش‌های همرفتی طی سه روز آینده در استان اصفهان پیش بینی می‌شود.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دمای هوا امسال در کشور و به ویژه استان اصفهان در ساعات شبانگاه و اولیه صبح افزایش داشته است، اظهار داشت: از دلایل افزایش دما می‌توان به بهار گرم در جنوب شرق آسیا و همچنین تغییر وضعیت دمای آب اقیانوس آرام اشاره کرد که تأثیر آن بر دمای هوای همه نقاط جهان محسوس است.

افزایش دمای هوای استان به ۴۵ درجه سانتی‌گراد

وی با بیان اینکه ما در استان اصفهان تداوم گرمای هوا را داشتیم، افزود: دمای هوای شهر اصفهان در سردترین ساعات بامداد به ۲۶ و در گرم‌ترین ساعات نیز به ۴۱ درجه رسید که در نوع خود بی سابقه بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: همچنین باید توجه داشت که دمای هوا در مناطق شمال استان به ویژه در کاشان، آران و بیدگل، زواره و … به ۴۵ درجه سانتی‌گراد بالای صفر هم رسید.

وی با بیان اینکه در سال جاری ما شاهد خیزش گرد و غبار در استان اصفهان هستیم، افزود: در این بازه زمانی ۴۵ روز با هوای ناسالم را شهر اصفهان داشتیم که ناشی از گرد و خاک بود.

شیشه فروش در ادامه با بیان اینکه علاوه بر انسان‌ها، حیوانات و گیاهان نیز متأثر از تغییرات اقلیمی و تنش‌های دمایی هستند، گفت: شاهد خزان زودرس درختان در اصفهان هستیم و این در حالی است که با وجود گرد و خاک این گیاهان دچار آفت شده و با کمترین سرعت باد سقوط می‌کنند.

کاهش کیفیت آب چاه‌ها در اصفهان

وی با بیان اینکه امکان آبیاری با تانکر برای درختان نیز وجود ندارد، تصریح کرد: باید توجه داشت که کیفیت آب چاه‌ها در اصفهان نیز تغییر کرده و قابل استفاده برای درختان نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به خشک شدن ۹۹ درصد تالاب بین المللی گاوخونی نیز افزود: این تالاب به کانون گرد و غبار تبدیل شده و ۱۵ شهرستان تحت تأثیر گرد و خاک گاوخونی هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس گزارش هواشناسی از فردا دوشنبه تا چهارشنبه ناپایداری‌های همرفتی در اکثر مناطق استان اصفهان پیش بینی شده است، ابراز داشت: از آنجایی که بارش‌های تابستانه اکثراً رگباری است، منجر به سیل خواهد شد و از این رو تمهیدات لازم برای پیشگیری از هر گونه حادثه احتمالی اندیشیده شده است.

شیشه فروش با بیان اینکه استحکام سیل بندها، تخلیه پل‌ها از زباله، حفاظت از قنوات و همچنین هماهنگی با عشایر برای قرار نگرفتن در مسیر روان‌آب ها از دستورات ابلاغ شده به نهادهای ذی ربط است، افزود: همچنین باید توجه داشت که در این بازه زمانی تردد در جاده‌های مواصلاتی و وزش تندباد را خواهیم داشت و باید رانندگان در هنگام عبور از این محورها رعایت نکات ایمنی را مورد توجه قرار دهند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1428725

مهمترین اخبار ایران و جهان: