نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 14:14

رسانه‌ها می‌توانند برای حل آسیب‌های اجتماعی به جامعه مشاوره دهند

اصفهان - رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران گفت: رسانه‌ها می‌توانند برای حل این آسیب‌ها به جامعه مشاوره دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، کوروش محمدی پیش از ظهر دوشنبه در همایش خلاقیت در اطلاع رسانی و رسانه‌های نوین با اشاره به قدرت رسانه اظهار داشت: باید توجه داشت که نوع نگاه و سبک زندگی شهروندان با قدرت رسانه تعیین می‌شود و این امر بیانگر تأثیرگذاری رسانه است.

وی با بیان اینکه در بحث اطلاع رسانی در کشور همواره مخاطب انگاری، مخاطب سنجی و مخاطب شناسی مورد غفلت بوده است، اضافه کرد: باید نیاز مخاطب به درستی شناسایی شود، گروه سنی، میزان سواد و … آن مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه امروز با رسانه‌های نوین رو به رو هستیم، گفت: در گذشته برای انتشار یک خبر حداقل ۲۴ ساعت زمان نیاز بود و امروز در کمتر از یک دقیقه خبر به همه دنیا مخابره می‌شود.

ذائقه رسانه‌ای جامعه تغییر کرده است

وی با تاکید بر اینکه ذائقه رسانه‌ای جامعه تغییر کرده است، افزود: دیگر شاهد دروازه بانی خبر نیستیم و به صورت مستقیم اخبار مخابره می‌شود.

محمدی با بیان اینکه باید بررسی شود که چه میزان افراد فرهنگ استفاده از ابزارهای جدید را دارند، گفت: ضروری است برای استفاده هر تکنولوژی برنامه ریزی داشته باشیم چرا که امروز ما در رسانه‌ها مرز نداریم.

وی گفت: رسانه‌های امروز دو سویه شده‌اند و مخاطب همزمان با انتشار خبر واکنش نشان می‌دهد و باید فرصت‌های اطلاع‌رسانی را دریابیم و آن را مدیریت کنیم.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه رسانه‌های نوین که برخی از آنها زرد هم هستند کمتر تحت نظارت هستند، افزود: در این فضاها بعضاً شاهد هیجانات هستیم و خبر غیر موثق ممکن است میلیون‌ها بازدید بخورد و این در حالی است که اخبار علمی و مستند کمتر مورد توجه است.

وی افزود: باید فرهنگ مطالعه توسعه یابد، اگر امروز آموزش و پرورش توان ترویج فرهنگ مطالعه را ندارد رسانه این نقش را ایفا می‌کند.

محمدی با بیان اینکه امروز با وجود فضای مجازی از مرزهای قرمز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی عبور کرده‌ایم، گفت: این در حالی است که رسانه‌ها می‌توانند برای حل این آسیب‌ها به جامعه مشاوره دهند.

وی با تاکید بر اینکه ما نباید به هر قیمتی مخاطب را جذب کنیم، گفت: ما باید بدانیم در حوزه اطلاع رسانی به دنبال چه چیزی هستیم و باید دریابیم افکار عمومی جهان به دنبال چیست.

بازسازی شبکه‌های اطلاع‌رسانی امری ضروری است

رئیس مرکز جامع علمی کاربردی اصفهان سیتی سنتر با تاکید بر اینکه امروزه بازسازی شبکه‌های اطلاع‌رسانی امری ضروری است، تصریح کرد: باید توجه داشت که تا چهار دهه اخیر ما جامعه سنتی بودیم، در گذشته شبکه اطلاع رسانی فضاهایی مانند بازار و مساجد بود و امروز سبک زندگی را گوشی‌های تلفن همراه تعیین می‌کند و از این رو ما باید شبکه‌های اجتماعی واقعی را احیا کنیم. باید نهضت اطلاع رسانی را تغییر دهیم و وضعیت موجود را با استفاده از الگوهای پیشرفته پیش ببریم.

وی با بیان اینکه برای ورود خلاقانه در فضای رسانه آرامش داشته باشیم، ادامه داد: این امر را رسانه‌ها باید مدیریت کنند و نباید در رسانه جنجال باشد.

تعامل مهم‌ترین ویژگی رسانه‌های امروزی است

محمدی تعامل را مهم‌ترین ویژگی رسانه‌های امروزی دانست و افزود: امروز قدرت رسانه به اندازه‌ای است که امکان انجام نظرسنجی عمومی را دارد و این اقدام در سطح رسانه‌های بزرگ دنیا به صورت علمی دنبال می‌شود و بر اساس نتایج آن برنامه ریزی در سطح جوامه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه رسانه‌های کشور باید نیاز سنجی از مخاطب را در دستور کار داشته باشند، گفت: شبکه‌های اجتماعی را باید به عنوان فرصت ببینیم و در غیر این صورت به فیلتر شدن آن می‌رسیم که نتایج خوبی ندارد.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران پاسخگویی داوطلبانه به مخاطب را یکی از خلأهای رسانه‌های نوین امروز دانست و گفت: امروز خلاقیت در حوزه رسانه این است که خودمان را در معرض نقد بگذاریم و این بالاترین احترام به مخاطب است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1441769

مهمترین اخبار ایران و جهان: