نیوز سیتی!
01 مرداد 1402 - 11:25

فارس‌من| گلایه گوجه کاران از وضعیت بازار و محدود شدن صادرات

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به گلایه گوجه کاران از وضعیت بازار و محدود شدن صادرات گفت:‌ هیچ محدودیتی از طرف ایران برای صادرات گوجه فرنگی به کشورهای دیگر وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی با عنوان« به داد کشاورزان گوجه کار برسید» درخواست کرده‌اند که بازار محصول گوجه فرنگی به ثبات برسد به طوری که تولید کنندگان ضرر نکنند.

آنها نوشته‌اند: هر ساله با بستن مرزها کشاورزان ایران متحمل ضررهای سنگین می‌شوند.
از دولت محترم تقاضامندیم با رایزنی طرف عراقی به داد کشاورزان زحمتکش برسند.
برای بررسی این موضوع با حسین اصغری مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی گفت و گو کردیم.

وی گفت:‌ در حال حاضر هیچ محدودیتی از طرف ایران برای صادرات به کشورهای دیگر وجود ندارد مگر اینکه کشور مقصد بخواهد ملاحظاتی را برای واردات داشته باشد.

اصغری تاکید کرد:‌ در حال حاضر کشورهای همسایه خودشان این محصول را تولید می کنند اما از مهر ماه صادرات به این کشورها بیشتر می شود.

به گفته این مسئول تولید گوجه فرنگی در مناطق گرمسیر ایران در زمان فصل سرد هم ادامه دارد.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی درعین حال قیمت فعلی گوجه فرنگی را مناسب دانست و گفت:‌ قیمت گوجه فرنگی سر زمین 5000 تا 5500 تومان، میادین میوه 12 هزار تومان و در مغازه های سطح شهر 15 تا 16 هزار تومان است.

اصغری با بیان اینکه قیمت تمام شده گوجه فرنگی کیلویی 3500 تومان است، گفت:‌ میانگین تولید در برخی شهرها از جمله فارس 80 تن در هکتار اما میانگین کشوری 50 تن در هکتار است.

به گفته این مسئول وضعیت صنایع تبدیلی در استان های  خراسان، فارس، قزوین، آذربایجان غربی و اصفهان که بستر مناسب تولید دارند، مناسب است اما در برخی استان ها باید  تقویت شود.

به گزارش فارس، عدم پایداری در بازار سم مهلکی برای سرمایه گذاری در این بخش است به طوری که خیلی از سرمایه گذاران در این شرایط مسیر کشاورزی را تغییر می دهند یا محصول خود را عوض می کنند.

سالانه بیش از 5 میلیون تن گوجه فرگی در کشور تولید می شود که بخشی از آن  صادر می شود در سال ۲۰۲۱ ایران حدود ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار گوجه فرنگی صادر کرد.

علاوه بر آن بخشی از تولید داخل در کارخانه ها تبدیل به فراورده از قبیل، رب، سس، پوره و غیره می شود.

برای عدم تکرار این نوع از معضلات کشاورزی، دولت با ایجاد کارخانجات تولید رب در محل‌های تولید گوجه مشکلات این بخش را مرتفع کند.

بازار محصولات سبزی و صیفی همواره پرنوسان بوده و قیمت ها یک سال به نفع تولید کننده و یکسال به نفع صادر کننده است،‌ عدم ثبات قیمتی در این گونه محصولات باعث شده که چشم انداز دقیقی از وضعیت قیمت وجود نداشته باشد.

بنابراین هر گونه اختلال در صادرات و یا کاهش تبدیل به فراورده باعث مازاد عرضه و کاهش قیمت در بازار می شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1394769

مهمترین اخبار ایران و جهان: