نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 02:24

کشت پسته در اراضی شیب‌دار لرستان در دستور کار قرار دارد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: با توجه به نیاز آبی کم پسته همچنین شرایط مناسب استان، توسعه پسته مخصوصا در اراضی شیبدار و کم بازده در دستور کار مدیریت باغبانی و سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

محمد حسن کیانی‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه پسته یک درخت خزاندار است که در طیف وسیعی از شرایط اقلیمی رشد و نمو و بازدهی دارد، عنوان کرد: پسته یکی از پر طرفدارترین محصولات آجیایی است که جزو اقلام مهم صادراتی در ایران است.

وی با اشاره به اینکه تمام نقاط استان مستعد کشت پسته است، افزود: از جنوبی‌ترین شهرستان (پلدختر) تا شمالی ترین شهرستان کشت پسته توسعه پیدا کرده است، بیشترین سطح کشت پسته مربوط به شهرستان‌های کوهدشت، رومشکان، خرم‌آباد و دورود است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: استان دارای بیش از ۴۰۰ هکتار پسته است که تقریبا ٣٠ درصد آن بازده است.

کیانی‌فر خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز آبی کم پسته و همچنین شرایط مناسب استان، توسعه پسته مخصوصا در اراضی شیبدار و کم بازده در دستور کار مدیریت باغبانی و سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بالاترین میانگین تولید پسته در باغات ایران در باغات الگویی به ۴ تن نیز رسیده است، گفت: در استان با توجه به نو پا بودن باغات که هنوز به سن تولید اقتصادی نرسیده‌اند، میزان تولید به ۵۰۰ کیلو می‌رسد، که این مقدار با توجه به شرایط و اقلیم کاملا به صرفه است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: اگر در هکتار به طور متوسط ۵۰۰ کیلو پسته در اراضی شیبدار و کم بازده برداشت شود با توجه به قیمت پسته در کشور حدود  ۴۰۰ میلیون تومان نصیب باغدار خواهد شد‌ که رقم خوبی است.

به گفته کیانی‌فر تلاش برای کاشت نهال و پیوند پسته در سال دوم با ارقام تجاری و بازار پسند در حال انجام است و هرساله مبالغی به عنوان یارانه به افراد متخصص پیوند و همچنین خرید پیوندک پرداخت می‌شود.

وی گفت: همه ساله نهال رایگان از طریق جهاد کشاورزی در فصل کشت توزیع می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1433069

مهمترین اخبار ایران و جهان: