نیوز سیتی!
13 اسفند 1401 - 14:41

یاوری: برعکس تفکر انجمن حجتیه، انقلاب اسلامی جامعه منتظر ایجاد کرد

استاد تاریخ گفت: برخی طرفداران انجمن حجتیه معتقدند جامعه باید حتما به فساد کشیده شود تا امام زمان ظهور کند، درصورتیکه تفکر انقلاب اسلامی می‌گوید با تربیت نفرات باید جامعه منتظِر مهدوی را ایجاد کرد تا حضرت ظهور کند.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، آرمانشهر شیعی اگر قرار است تحقق پیدا کند و مردم در مدینه فاضله مهدوی تنفس کنند، لازمه‌اش وجود دو رکن است: اول امام معصوم و دوم جامعه مطیع. در تصور رایجی که وجود دارد ما چنین تلقی می‌کنیم که صرف وجود امام زمان برای ایجاد فضای عدل مهدوی کافی است، درصورتی که اگر نگاهی بیندازیم و تاریخ را ورق بزنیم خواهیم دید که صرف وجود امام حلّال مشکلات نبوده و جامعه نیز باید همراهی لازم را با حجت معصوم داشته باشد. در این راستا با حجت‌الاسلام محمدجواد یاوری استاد حوزه و پژوهشگر تاریخ گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه حاصل آن را خواهید خواند.

جامعه منتظِر یا جامعه مفسِد؟ مسأله این است

حجت‌الاسلام یاوری در ابتدا گفت: تصوری وجود دارد مبنی بر این که با صرف ظهور حضرت حجّت در بین مردم جامعه،‌ مشکلات حل خواهد شد و تمامی وعده‌های الهی به واقعیت مبدّل می‌شود. در چنین تصوری آن رکن مهم و اصلی برای ایجاد جامعه تمام عیار شیعی فقط و فقط ظهور امام زمان (عج) است. اما در باب ظهور امام نکات قابل توجهی حائز اهمیت است، از جمله آنکه در روایات اهل بیت (ع) وارد شده است که با ظهور حضرت صاحب‌الزمان مردم فوج فوج به ایشان می‌پیوندند. این نقل از نکته ظریفی برخوردار است، به عبارتی می‌خواهد بگوید که جامعه به آن ظرفیت و شناخت رسیده است که خود را تشنه یک منجی ببیند. این نوع دیدگاه دقیقاً در برابر اندیشه‌ای است که بعضاً از سوی طرفداران انجمن حجتیه بیان می‌شد که می‌گفتند جامعه جهانی باید پر از فساد و شرارت شود تا امام زمان برای رفع آن ظهور کنند.

بیان یک کج‌فهمی

وی افزود: مسأله‌ای است مبنی بر زمینه‌‌های ظهور که دوتا از آن‌ها ناامیدی مردم و گسترش ظلم و ستم در جهان است. این به آن معنا نیست که هیچ دیانتی در جهان وجود نخواهد داشت و یا هیچ عدالت و عدالت‌خواهی در دنیا دیده نمی‌شود، بلکه به فراگیری آن اشاره دارد و اصلاً مجوزی نیست که تصور کنیم لزوماً هنگام ظهور جامعه جهانی هیچ رنگ و بویی از دیانت ندارد. این نکته‌ای است که باید به شکل جدی بیان شود چون موجب برخی کج‌فهمی‌ها از مهدویت شده است.

توأمان بودن رابطه امت و امامت آن موضوع اصلی در باب ظهور است

یاوری بیان کرد: امام زمان حجت است و اولین مخلوق خدا هم حجت بوده است. این حجة‌الله برای مردم آمده است پس نکته مهم این است که مردم پذیرای آن باشند و نوعی ارادت و همبستگی خود با او را ابراز کنند. توأمان بودن رابطه امت و امامت آن موضوع اصلی در باب ظهور است یعنی جامعه به حدی از تکامل برسد که بتواند در خط صحیح و به دور از انحراف با امام زمان همکاری و ارتباط داشته باشد.

انقلاب اسلامی در پی ایجاد جامعه منتظِر مهدوی است

این استاد تاریخ در پایان اشاره کرد: در همین راستا باید اضافه کرد انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن دقیقاً سعی بر این داشت که ایدئولوژی و تفکر جامعه مهدوی را تحقق ببخشد و آن مردمِ منتظر مهدی موعود را تربیت کند. دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی در ذیل مهدویت این بود که دغدغه جامعه منتظر را در بین شیعیان اشاعه کرد و این موضوع اصلاً و ابداً قابل قیاس با گذشته نیست. اگر قرار است که جوانان فوج‌فوج به حضرت حجت بگروند این محتاج شناخت است و شناخت هم لازمه‌اش آموزش و بیان است که انقلاب اسلامی در این سال‌ها در سطح قابل توجهی از پس این قضیه بر آمده است. در روایت امام سجاد است که قبل از ظهور همه مدل حکومت‌‌ها به قدرت می‌رسند که طبیعتاً یکی از آن‌ها همین مدل حاکمیت اسلامی در چهارچوب ولایت‌فقیه است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1072025

مهمترین اخبار ایران و جهان: