نیوز سیتی!
03 فروردین 1402 - 05:49

تنش واشنگتن و تل آویو قابل پیش بینی بود

مقامات آمریکایی با اعلام این که تنش در روابط واشنگتن و تل آویو قابل پیش بینی بود، گفته اند که بایدن تلاش کرد تا وارد تنش با تل آویو نشود.

به گزارش خبرگزاری مهر، وب سایت آکسیوس به نقل از مسئولان آمریکایی در واکنش به تشدید تنش میان واشنگتن و تل آویو و احضار سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن گفت: «پیش‌بینی می‌کردیم یک زمان با اسرائیل وارد تنش و بحران شویم و تا حد امکان سعی کردیم که این مسئله را به تعویق بیاندازیم؛ احضار سفیر اسرائیل نتیجه اظهارات وزیر دارایی و مسئله اصلاحات قضائی بود.»

این مقام آمریکایی گفته است که بایدن ترجیح می‌داد به منظور هماهنگی علیه ایران و گسترش توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط (با رژیم صهیونیستی) با این رژیم وارد رویارویی نشود.

مسئول آمریکایی همچنین به آکسیوس گفت: «اسرائیل، واشنگتن و برخی کشورهای غربی را در جریان تصمیم خود برای حمله به ایران در صورت غنی‌سازی بیش از ۶۰ درصدی قرار داده است. از همین رو اسرائیل خواستار تسریع در روند تحویل ۴ فروند هواپیمای سوخت‌رسان KC-۴۶ شده است تا بتواند سوخت‌گیری هوایی را جهت آمادگی برای حمله احتمالی به ایران انجام دهد و لوید آستین، وزیر دفاع به اسرائیل اعلام کرده که واشنگتن تلاش خواهد کرد در اسرع وقت این هواپیماها را تحویل این رژیم دهد.»

براساس گزارش تایمز اسرائیل، دولت بایدن روز گذشته در اقدامی نادر با هدف نشان دادن اعتراض خود به تصویب قانونی در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) که اجازه اسکان مجدد صهیونیست‌ها در شهرک‌ها و مناطق تخلیه شده سابق در کرانه باختری را می‌دهد، سفیر تل آویو در واشنگتن را به وزارت امور خارجه احضار کرد.

در بیانیه‌ای که پس از دیدار «مایک هرتزوگ»، سفیر رژیم صهیونیستی با «وندی شرمن»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا منتشر شد، آمده است که این مقام آمریکایی نگرانی ایالات متحده در رابطه با قانون لغو ممنوعیت ایجاد شهرک سازی در شمال کرانه باختری را اعلام کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اشاره‌ای آشکار به ادعای «بزالل اسموتریچ»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی شده و ادعاهای این مقام صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها باعث تشدید اوضاع فلسطین توصیف شده است.

این اولین بار در بیش از یک دهه گذشته است که سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن با چنین احضاریه‌ای مواجه می‌شود. وضعیتی که نشان‌دهنده وخامت بیشتر روابط بین دولت بایدن و کابینه تندرو نتانیاهو است.

روز گذشته نیز «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی خود؛ رای کنست در تل آویو مبنی لغو ممنوعیت شهرک سازی در کرانه باختری را محکوم کرد و گفت: «این اقدام برخلاف تعهدات اسرائیل به ایالات متحده است.» پاتل گفت که ایالات متحده از قانون جدید کنست بسیار نگران است. وی افزود: «ما به صراحت گفته‌ایم که پیشرفت شهرک‌ها مانعی برای صلح و دستیابی به راه‌حل دو کشوری است.» پاتل گفت: «این امر قطعاً شامل ایجاد شهرک‌های جدید، ساختن یا قانونی کردن شهرک‌های قبلی یا اجازه ساختن از هر نوع در زمین‌های خصوصی فلسطینی‌ها واقع در اعماق کرانه باختری یا مجاور جوامع فلسطینی است که همه اینها با این تغییر قانونی تسهیل می‌شوند و آمریکا از این تغییر قانون به شدت نگران است.»

پاتل گفت: «قانون تصویب شده توسط کنست با تعهداتی که اسرائیل در سال ۲۰۰۵ در زمان جرج دبلیو بوش به دولت آمریکا داده بود، متغایراست.»

براساس گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی از زمان جنگ ۱۹۶۷ تابه امروز حدود ۱۴۰ شهرک غیرقانونی در مناطقی که فلسطینیان در آن مستقر بودند احداث کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1105369

مهمترین اخبار ایران و جهان: