نیوز سیتی!
14 اسفند 1401 - 11:24

نهمین هفته متوالی اعتراضات علیه نتانیاهو چگونه گذشت؟ +فیلم

نهمین هفته تظاهرات علیه «بنیامین نتانیاهو» برای اشغالگران هم تعجب‌آور بود. 95 منطقه از فلسطین اشغالی صحنه اعتراضات بود؛ 220هزار شهرک‌نشین به خیابان‌های تل‌آویو آمدند. جاده «ایالون» به ایستگاه پایانی و نقطه درگیری‌های شدید بین صهیونیست‌ها تبدیل شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شنبه‌شب (دیشب، چهارم مارس) اسرائیلی‌ها برای نهمین هفته متوالی به خیابان آمدند‌. 

این‌بار برخلاف هفته‌های پیشین، اخبار مربوط به تظاهرات به جای آنکه از خیابان آغاز شود، از تلاش‌های چهره افراطی و منفور کابینه بنیامین نتانیاهو آغاز شد. همان ساعات اولیه شب و قبل از آغاز رسمی تظاهرات، رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که مسئولان دفتر «ایتمار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند او برای ارزیابی وضعیت به سمت مقر پلیس اشغالگر در تل‌آویو رفته تا به همراه «کوبی شبتای» رئیس پلیس اراضی اشغالی درباره امشب صحبت کند.

 

قرار معترضان صهیونیست، مثل هشت هفته گذشته بود؛ هنوز ساعت ۷ نشده بود اما خیابان‌ها مملوء از جمعیت شد. برخی رسانه‌ها نوشتند، چهره شهرک‌نشینان معترض می‌گوید، چیزی برای از دست دادن ندارند. هر کدام پرچم‌هایی را بر دوش حمل می‌کنند که صاحبان افراطی آن پرچم با رای مستقیم خودشان، پرچم‌دار شدند. شهرک‌نشینان که جان و مال و آزادی و مرزهای ساختگی‌شان را بارها در معرض تهدید دیده‌اند، در خیابان‌ها فقط یک چیز را فریاد می‌زدند: «دموکراسی». غاصب این دموکراسی نیز نتانیاهویی است که می‌خواهد نخست‌وزیر ۲۰ساله‌ی اسرائیل شناخته شود و با بلیط همین شهرک‌نشینان، کابینه رژیم صهیونیستی را تصاحب کرده است.

 

سرانجام ساعت ۷ شب شد و جمعیت معترض به قدری غیرقابل انتظار بود که حتی رسانه‌های صهیونیست نتوانستند تعجب‌شان از آمار و ارقام را کتمان کنند‌. این‌بار رسانه‌ها به جای آنکه گزارش را از میدان کاپلان تل‌آویو آغاز کنند، از خیابان دیزنکوف آغاز کردند. خیابان‌ شلوغ بود و شهرک‌نشینان ‌مشت گره‌کرده بودند؛ با تصاویری از نتانیاهو و بن‌گویر که حاکی خیلی چیزها بود. آن‌هایی هم که تصاویری از مشکلاتشان در دست نداشتند، مشعل‌هایی از آتش برافروخته بودند. این شنبه، با شنبه‌های دیگر تظاهرات علیه نخست‌وزیر مجرم کابینه فرق داشت.

 

ساعت۷ شد رادیو ارتش رژیم اشغالگر اعلام کرد، در هفته نهم اعتراضات، هزاران نفر در نقاط مختلف تجمع کرده‌اند، در حالی که بن‌گویر وزیر امنیت داخلی برای ارزیابی وضعیت تل آویو، هنوز در راه مقر پلیس است. بن‌گویر حتی اگر می‌خواست هم نمی‌توانست به مقصد برسد. معترضان در اقصی نقاط شهر گرد هم آمده و بسیاری از راه‌های اصلی را بسته بودند. شبکه۱۲ تلویزیون رژیم‌ صهیونیستی در گزارشی مستقیم اعلام کرد: «یائیر لاپید» رهبر مخالفان، به وزیر امنیت داخلی رژیم حمله کرده و گفته: بن‌گویر دلقک است که مردم را در معرض خطر قرار می‌دهد.

 

پایگاه اینترنتی روزنامه «تایمز اسرائیل» درباره این تقابل‌های لفظی بین مقامات و معارضان کابینه رژیم اشغالگر نوشت: «کوبی شبتای، کمیسر پلیس تاکید کرده که به تظاهرات‌کنندگان اجازه نخواهند داد مسیرهای اصلی تل آویو را مسدود کنند. او از مردم خواسته تا مشعل‌های آتش‌ را کاهش دهند، پلیس اسرائیل دشمن هیچ کس نیست و آن‌ها اینجا هستند تا از مردم محافظت کنند.. آن‌ها حق آزادی اعتراض را به رسمیت می‌شناسند». پلیسی که البته با اسب به میدان آمده بود...!

 

این لفاظی‌های شبتای موثر واقع نشد؛ راه‌ها بسته ماند و خیابان‌ها شلوغ و شلوغ‌تر شد. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که این‌بار فقط در تل‌آویو، شاهد ۱۶۰هزار نفر معترض در خیابان‌ها هستیم. پایگاه خبری-تحلیلی «واللا» در گزارشش از آغاز تظاهرات شهرک‌نشینان نوشت: ده‌ها هزار نفر در ۹۵ نقطه از همه شهرها علیه دولت نتانیاهو به ویژه در تل‌آویو، قدس، حیفا، کفار سابا، بئرالسبع، نتانیا، هرتزلیا و بیت شمِش به خیابان‌ها آمده‌اند. «بنی گانتز» وزیر سابق جنگ در رژیم اشغالگر گفت: می‌ترسم در تظاهرات امشب تلفاتی داشته باشیم؛ احتمال استفاده پلیس از گلوله‌های جنگی بالاست!

نمایش خیابانی صهیونیست‌ها آغاز شد و «باراک راوید»، خبرنگار پایگاه واللانیوز گزارش داد: هزاران تظاهرات‌کننده در راه کاپلان در تل‌آویو هستند. 

 

شبکه۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد: هزاران نفر از ساکنان شهرک «مودیعین» در مقابل خانه «یاریو لوین»، وزیر دادگستری کابینه نتانیاهو، ایده‌پرداز و مجری طرح اصلاحات قضایی تجمع و تظاهرات کردند.

 

در همین حال بود که رسانه‌های عبری با تعجبی بی‌سابقه گزارش دادند که تعداد تظاهرات‌کنندگان علیه اصلاحات قضایی نتانیاهو تنها در هرتزلیا به ۱۲ هزار نفر رسیده‌ است! نهمین شب اعتراضات یک چهره معارض جدید هم داشت؛ او «دان حالوتس» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی بود. وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به بنیامین نتانیاهو و گروه فاسدی که او را احاطه کرده‌اند، از بن‌گویر گرفته تا اسموتریچ، یاریو لوین و سیمچا روتمن اجازه دهیم تا آنچه قصد دارند انجام دهند!

 

ساعتی بعد، پایگاه اینترنتی روزنامه «هاآرتص» نیز گزارش داد: هزاران نفر نیز در «کفار سابا» و «بئرالسبع» در حال تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو هستند. 

 

ساعت ۲۰:۳۰ به وقت فلسطین اشغالی، تظاهرات به خانه سران رژیم صهیونیستی رسید. رسانه‌های عبری این بار گزارش دادند: هزاران شهرک‌نشین هم‌اکنون در مقابل خانه رئیس اسرائیل، «اسحاق هرتزوگ» در قدس تجمع کرده و علیه دولت نتانیاهو شعار می‌دهند.

 

در میانه این تنش‌ها، «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی کابینه نتانیاهو که این روزها، دیوانگی را به حد اعلای خودش رسانده به تیتر دوم گزارش‌های فوری و مستقیم از سرزمین‌های اشغالی تبدیل شد‌. او که روزهای گذشته با حمله تروریستی به شهر فلسطینی‌نشین «الحواره»، خواستار محو این منطقه شده بود و محکومیت‌های بین‌المللی را به دنبال آورده بود، نادرست بودن اظهاراتش را اعلام کرده و یک گام به عقب نشست. گامی که گویا بی‌فایده بود‌‌‌.

 

چرا که دقایقی بعد «دانا وایس»، خبرنگار صهیونیست اعلام کرد: آمریکایی‌ها به فکر جلوگیری از ورود اسموتریچ به ایالات متحده هستند. لاپید نیز با خوشحالی از موضع واشنگتن استقبال کرده و گفت: اسموتریچ دروغگو پسر یک پدر دروغگوست؛ او هیچ‌گاه تلاش‌های افراطی خود را متوقف نخواهد کرد. این حرفم را ضبط کنید؛ او تا جایی در دروغ پیش می‌رود تا در نهایت، اقتصاد اسرائیل را به نابودی بکشاند!

ساعت به ۲۱ نزدیک می‌شد، تظاهرات گسترده‌تر و خیابان‌ها شلوغ‌تر‌. شبتای، کمیسر پلیس تل‌آویو دیگر از لحن نرم و شعارهای جذاب فاصله گرفته بود، او شهرک‌نشینان صهیونیست را اینگونه تهدید کرد: اگر راه ایالون را ببندید، ما مجبور به مقابله خواهیم شد؛ حتی حق اعتراض هم محدودیت‌هایی دارد!

 

شبکه۱۳ رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد: رکورد تعداد تظاهرکنندگان امشب در کاپلان و در سراسر اسرائیل شکسته شد! این شبکه ضمن گزارش آمار بی‌سابقه خود، گریزی به وضعیت تل‌آویو زد و اعلام کرد: انتظار می‌رود مقامات شاباک فردا تشکیل جلسه دهند و در مورد تشدید تدابیر امنیتی برای ساره نتانیاهو، پس از حادثه آرایشگاه گفت‌وگو کنند! البته ابتدا مقامات شاباک یا خانواده نتانیاهو باید صبح را می‌دیدند...

ساعت نزدیک ۲۲ بود و آمار و ارقام جدیدی از رسانه‌های صهیونیست درباره حجم تظاهرات و نقاط پراکندگی معترضان مخابره می‌شد. روزنامه عبری "هاآرتص" گزارش داد: حدود ۲۰۰ هزار تظاهر کننده در تل آویو، ۳۰هزار در حیفا، ۱۲۰هزار در هرتزلیا، ۴هزار در اشدود و ده ها هزار نفر دیگر در ۹۵ منطقه دیگر هم‌اکنون در خیابان‌ها هستند. در همین حال آمار رسانه‌های دیگر بالاتر می‌رفت؛ شبکه ۱۳ اعلام کرد که تنها تل‌آویو، شاهد جمعیت ۲۲۰ هزار نفری است. 

 

شهرک‌نشینان صهیونیست در تظاهرات خود شیوه‌هایی از تمسخر مقامات خود را به تصویر کشیدند که جا داشت کشورهای اروپایی برای اعتراضات هفتگی خود در خیابان‌های پاریس و لندن از آن الگوبردای کنند. برای مثال، یک شهرک نشین در جریان تظاهرات تل‌آویو خود را به شکل نتانیاهو، نخست وزیر کابینه درآورده بود؛ در حالی که زندانی بود و به جرائم خود اعتراف می‌کرد!

 

حدوداً ساعت ۲۲:۳۰ شد که تظاهرات‌کنندگان به مسیر مهم ایالون رسیدند؛ تهدیدات شبتای نه تنها مانع از بسته شدن این راه نشد بلکه بر جمعیت معترض آن منطقه افزود. لیران تاماری، خبرنگار حوزه انتظامی در روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» در این باره گزارش داد: در تظاهرات تل‌آویو، تظاهرکنندگان به ایست‌های بازرسی پلیس حمله کرده و در نهایت به جاده ایالون رسیدند.

 

خبرنگار شبکه ۱۲ رژیم اشغالگر در تکمیل جزئیات این خبر، اعلام کرد: حدود ۲۰۰ شهرک نشین تظاهرات‌کننده از موانع آهنین پلیس عبور و این جاده مهم در جنوب پایتخت اسرائیل مسدود کردند. این‌ها تصاویر ارسال‌شده از منطقه برای این رسانه‌ی صهیونیستی هستند:

 

 

دردسرهای جاده ایالون هر دقیقه بیشتر می‌شد و تصاویر مخابره شده شوک وارده را افزایش می‌داد. رادیو ارتش رژیم اشغالگر اعلام کرد: تظاهرات‌کنندگان مشعل روشن کردند و از موانع منتهی به جاده‌های ایالون عبور کردند و مانع ترددها به سمت جنوب شدند.

 

دقایقی بعد پلیس تل‌آویو تجمع در این منطقه را غیرقانونی اعلام کرد اما آتش و خشم شهرک‌نشینان افزایش یافت. آنان بر سر نیروهای پلیس و نظامیان فریاد می‌کشیدند: «کجا بودید؟ در حواره بودید..!».

منطقه مجاور این جاده در جنوب تل‌آویو به ملتهب‌ترین نقطه تبدیل شد. آتش همه جا را فرا گرفت و شعارهای ضد نتانیاهو بلندتر شنیده می‌شد. براساس گزارش شبکه۱۲ رژیم صهیونیستی، پلیس تل‌آویو کامیون‌های حامل آب را برای متفرق کردن تظاهرکنندگان راهی جاده ایالون کرده بود.

شبکه کان در خصوص تظاهرات نهمین هفته گفت: آیا ما در مسیر رویارویی هستیم؟  تظاهرات‌کنندگان به سمت ایالون حرکت می‌کنند و پلیس با خودروهای آبپاش و وسایل متفرق‌کننده، در مقابل معترضان قرار گرفته است.

 

 

سرانجام، نهمین هفته تظاهرات علیه نتانیاهو با درگیری نیروهای پلیس و تظاهرات‌کنندگان پایان یافت.

پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 1073725

مهمترین اخبار ایران و جهان: