وزیر اسبق آموزش و پرورش در خصوص رابطه بین حاکمیت و فرهنگسازی گفت: بر خلاف دیدگاههای کمونیستی و لیبرالیستی که هرکدام، آزادی یا عدالت را فدای دیگری میکند دیدگاه اسلام در این خصوص، تلفیقی است و دین مبین اسلام معتقد است حاکمیت باید به مساله فرهنگ توجه کند اما در شیوه ورود به مسایل باید از روشهای مختلف درست و از جمله روش اقناعی استفاده شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حسین مظفر در حاشیه سفر خود به شیراز در جمع مسوولین استانی برگزار کننده اجلاس سراسری نماز دانشآموزی به میزبانی شیراز گفت: آیه ای از قرآن است که در آن میفرماید کسانی که بر روی زمین مسوولیت پیدا میکنند ازجمله کارهایی که باید انجام دهند برپایی نماز است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به نظریات مختلف حکمرانی در خصوص موضوع فرهنگ گفت: برخی معتقدند دولتها باید در همه ارزشهای مدنظرشان دخالت کنند که عمده این نظر مربوط به کمونیستها است.
عضومجمع تشخیص مصلحت نظام، نظریه دوم را لیبرالیستی دانست و گفت: پیروان این نظریه اعتقاد دارند دولت در هیچ اموری از جمله فرهنگ نباید دخالت کند و این دو نظریه یکی عدالت را فدای آزادی و دیگری نیز برعکس آزادی را فدای عدالت میکند اما اسلام نیز یک نظریه در مساله دخالت حکمرانی در امور دارد که فراتر از این دو نظریه دارد و براساس نظریه اسلام، حاکمیت حق دخالت در مساله فرهنگ را دارد اما نه به شکل نظریات اول و دوم و نظر اسلام تلفیقی از هر دو نظریه فوق است یعنی هم باید توجه کند اما در شیوه ورود به مسایل باید از روشهای مختلف درست و از جمله روش اقناعی استفاده شود.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری اجلاسیه نماز دانشآموزی گفت:مساله نماز بسیار مهم است و در این زمینه به آیات و روایات متعددی نیز استناد کرد.
مظفر مهمترین بستر رشد در مساله نماز دانش اموزی را دو رکن خانواده و مدرسه عنوان کرد که باید در اجلاسیه نماز بر هماهنگی بین این دو رکن توجه کرد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش به شیوههای مختلف آموزش نماز به دانشآموزان نیز اشاره نموده و به روایاتی از معصومین در این خصوص استناد کرد و گفت: پایه آموزش نماز بین سنین پنج تا هفت سالگی است و باید در این مساله تدریجی نیز عمل کرد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش توجه به فضاهای نمازخانه مدارس را نیز مهم ارزیابی کرد و نقش آن را در ترویج نماز در بین دانش اموزان بسیار مهم دانست.
مظفر همچنین نقش معلم و مربی را نیز در نمازخوان شدن دانش آموزان بسیار مهم دانست و گفت: معلم الگوی دانش آموز است و اگر معلم به نماز اول وقت، باجماعت، با کیفیت و در مسجد توجه کند قطعا تاثیر بسزایی بر روی دانشآموز خواهد داشت.
مدیرکل اموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات برگزاری اجلاسیه کشوری نماز دانشآموزی در شیراز را ارایه کرد و گفت: استان فارس بیشترین ادارات اموزش و پرورش را در سراسر کشور دارد و بیش از ۹۲۰هزار دانشآموز و ۶۲ هزار فرهنگی در استان فارس وجود دارند که همین مساله باعث می شود که توجه به مسایل فرهنگی و تربیتی خصوصا مساله نماز در بین دانشآموزان در این استان از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
عسکری گفت: پیش اجلاسیههای متعدد نماز دانشآموزی در همه شهرستانها و مناطق استان فارس برگزار شده و قبل از برگزاری اجلاسیه کشوری نیز یک اجلاسیه متمرکز نماز استانی را در شیراز برگزار خواهیم کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه از تقدیر از فعالین حوزه نماز دانشآموزی در این اجلاسیه ها خبرداد و گفت: اجلاسیه استانی و کشوری نماز دانشآموزی به ترتیب ۱۴ و ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در شیراز برگزار خواهد شد.
پایان پیام/ ف