نیوز سیتی!
31 فروردین 1402 - 16:22

تشریح شرایط پراخت زکات فطره/ به چه کسانی زکات فطره تعلق می‌گیرد؟

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه زکات فطر، واجب است، گفت: فردی که روزه نگرفت چه بی‌عذر و چه باعذر زکات فطر ارتباطی به روزه ندارد و در پایان ماه مبارک رمضان باید پرداخت شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران در گفت‌وگویی درباره عید فطر و پرداخت زکات فطره، اظهار کرد: یکی از واجبات مالی، زکات فطره است که در پایان ماه مبارک رمضان و نخستین شب ماه شوال این زکات را انسان‌ها باید بپردازند.

وی گفت: این زکات، زکات بدن است که خود همین نام نشان‌دهنده اهمیت این زکات است.

نماینده ولی فقیه در مازندران بیان کرد: تاثیری که زکات برای دفع بلا، زیادی عمر و برکت مال می‌تواند داشته باشد مسائلی است که در روایات و آیات دینی ما آمده است.

محمدی‌لائینی اضافه کرد: بر هر مرد و زنی که خودش سرپرست باشد و خرج خودش و دیگران را می‌دهد واجب است زکات فطره خودش و کسانی که تحت تکفل بوده و نان‌خورش به حساب می‌آیند، زکات آنان را بپردازد.

وی تصریح کرد: زمان پرداختن و واجب شدن این زکات غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان که نخستین ماه شوال است، اما پرداخت زکات فطره تا ظهر روز عید فطر بوده اما چه بهتر که قبل از نماز عید فطر پرداخت شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران اظهار کرد: اگر فرد احیانا به فرد فقیر یا نیازمند دسترسی ندارد باید این مبلغ را کنار بگذارد که به یک نیازمند موردنظر پرداخت کند.

محمدی‌لائینی ادامه داد: اگر از این زمان گذشت و فرد زکات فطره را پرداخت نکرد زمان پرداخت دیگر قصد ادا و قضا نکند و زکات فطره را پرداخت کند.

وی با اعلام اینکه مقدار زکات فطره برای هر فرد یک من معادل سه کیلو طعام شامل آرد، برنج، آرد و سایر است، گفت: بهتر این است از همان غذاهایی که مصرف می‌کند، بپردازد.

نماینده ولی فقیه در مازندران بیان کرد:  زکات فطره باید به فردی باید پرداخت شود که با خرج سالانه خود نمی‌رسد، لازم نیست کسی باشد که اصلا درآمد نداشته باشد بلکه فردی که درآمدش برای مخارجش کافی نیست، پرداخت شود.

محمدی‌لائینی با تاکید بر اینکه اولویت پرداخت زکات هم در بین اقوام است، خاطرنشان کرد: اقوام، همسایه و هم محلی‌ها در اولویت هستند.

وی با بیان اینکه زکات فطر، واجب است، یادآور شد: فردی که روزه نگرفت چه بی‌عذر و چه باعذر زکات فطر ارتباطی به روزه ندارد و در پایان ماه مبارک رمضان باید پرداخت شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: جنینی که در شکم مادر است و تا غروب شب عید فطر متولد نشد، زکات فطر بر آن واجب نیست ولی به نوزادانی که متولد شدند، واجب است.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1162125

مهمترین اخبار ایران و جهان: