نیوز سیتی!
13 فروردین 1402 - 18:13

بازخوانی «رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1401»/ از شلیک مجید، 15 خرداد و دزفول تا رونمایی از تونل‌های زیرزمینی پدافندی

یگان‌های نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در دی‌ماه سال گذشته رزمایشی را تحت عنوان «ذوالفقار 1401» برگزار کردند.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ همچون سال‌های پیش نیز اقدام به برگزاری رزمایش‌های متفاوتی کردند. رزمایش‌هایی که تنوع بسیاری داشت؛ از رزمایش‌های پهپادی تا رزمایش‌های مرکب دریایی و بیمارستانی.

نیروهای مسلح در این رزمایش‌ها توانستند علاوه بر آزمون توان رزم فعلی، دستاوردهای جدیدی را هم آزمایش کرده و به سازمان رزم‌ خود الحاق کنند. البته این رزمایش‌ها پیام‌های مهم و واضحی نیز برای دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران داشت و به گفته سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، «پیام رزمایش‌های نیروهای مسلح برای مخاطبان مختلف کاملا رسا، روشن و صریح است.»

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱، چند رزمایش را در عرصه‌های مختلف برگزار کردند و گروه دفاعی خبرگزاری فارس در سلسله گزارش‌هایی آن‌ها را بازخوانی می‌کند.

ششمین گزارش به بازخوانی رزمایش مشترک رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱  اختصاص دارد که در ادامه آن را مطالعه می‌کنید.

 

 

9 اسفند؛ رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱

یگان‌های پدافندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز 9 اسفندماه سال گذشته تحت فرماندهی قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)  یک رزمایش مشترک را با رمز «یا علی‌ابن ابی‌طالب (ع)» در سراسر کشورمان برگزار کردند.

در این رزمایش، یگان‌ها و سامانه‌های پدافند هوایی منتخب نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش در مناطق مراقبت هوایی کشورمان در دو سوم آسمان کشور جزو یگان‌های حاضر در رزمایش بودند.

 

 

در مرحله اول این رزمایش، سامانه‌های پدافندی با رویکرد جابجایی و واکنش سریع نیروهای عملیاتی با رعایت اصول پدافند غیرعامل برای فریب دشمن ماموریت خود را انجام دادند. همچنین، برقراری ارتباطات امن و چند لایه میان سامانه‌های پدافندی با مراکز فرماندهی و کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برای اتخاذ تصمیم به هنگام در مواقع بروز تهدیدات صورت گرفت.

همچنین، پروازهای اطلاعاتی و شناسایی توسط هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین ارتش و سپاه پاسداران در منطقه عمومی رزمایش انجام شد که توسط یگان‌های پدافند هوایی، اقدامات تاکتیکی و دفاعی به وسیله سامانه‌های کشف، رهگیری و درگیری بومی بر علیه پرنده‌های مهاجم صورت گرفت و کلیه مراحل پدافند هوایی تا مرحله اصابت الکترونیکی (شلیک سرد) انجام شد.

 

 

تشکیل لایه‌های امن پدافند هوایی برای حفاظت از مرزهای هوایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین دفاع همه‌جانبه از مراکز حساس و حیاتی کشور از جمله اهداف این رزمایش است که با مهارت و هوشمندی کارکنان و نیروهای عملیاتی جوان و ولایتمدار پدافند هوایی در ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت هدایت و کنترل عملیاتی شبکه یکپارچه قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور به صورت ۲۴ ساعته در حال انجام است.

آزمایش و ارزیابی نسل جدید تجهیزات بومی ارتش و سپاه به دست توانمند دانشمندان و متخصصان کشور تولید شده است را جزو اهداف این رزمایش اعلام شد.

 

 

انهدام اهداف متخاصم به‌وسیله سامانه‌های ۱۵ خرداد و سوم خرداد

در نخستین تمرین از رزمایش، سامانه‌های بومی 15 خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش و سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه که به دست متخصصان و دانشمندان جوان کشورمان تولید شده‌اند، در شرایط رزم واقعی در نخستین ساعات بامداد امروز بر علیه اهداف متخاصم اقدام تاکتیکی انجام داده و با موفقیت اهداف واگذاری توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را سرنگون کردند.

 

 

سامانه موشکی ۱۵ خرداد یک سامانه پدافند هوایی میان برد است که توانایی درگیری مؤثر با طیف متعدد اهداف با قابلیت‌های آفندی بالا مانند هواپیماهای شناسایی، بمب افکن‌ها و جنگنده‌های تاکتیکی را داراست که قادر است تعداد ۶ هدف را به طور همزمان کشف و رهگیری کرده و با طیف متنوع موشک‌های بومی نسبت به انهدام آن‌ها اقدام کند.

 

 

سامانه سوم خرداد  نیز مجهز به رادار آرایه فازی فعال و قابلیت درگیری همزمان با ۴ هدف و شلیک ۸ موشک به اهداف (دو موشک برای هر هدف) است. به کارگیری این سامانه بر روی شناور دریایی متحرک از جمله اتفاقات مهمی بود که برای سوم خرداد رقم خورده است.

 

 

انهدام موشک‌های کروز و پهپاد‌های مهاجم توسط سامانه‌های دزفول و مجید

دومین تمرین از مرحله اصلی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ به عملیات سامانه‌های پدافندی دزفول نیروی هوافضای سپاه و مجید نیروی پدافند هوایی ارتش با موفقیت موشک‌های کروز شلیک شده به سمت منطقه رزمایش را منهدم کردند.

دفاع مستحکم و چند لایه در برابر تهاجم موشک‌های کروز یکی از اهداف رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ است که در این مرحله با موفقیت توسط سامانه‌های مختلف پدافندی ارتش و سپاه اجرا شد.

همچنین در این رزمایش، با شبیه سازی حمله موشک‌های کروز، پهپاد‌های هدایت‌شونده و پهپاد‌های پرسه‌زن نسبت به ارزیابی توانمندی مقابل‌ه‍ای سامانه‌های موشکی مجید و دزفول در ارتفاع و برد کم در دفاع از مناطق حساس و حیاتی کشور اقدام شد.

 

 

اجرای عملیات آفندی و پدافندی جنگ الکترونیک و سایبری

سومین مرحله از رزمایش ، یگان‌های شرکت‌کننده از نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران و نیروی هوایی ارتش تحت فرماندهی و هدایت قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) تکنیک‌ها و تاکتیک‌های مختلف جنگ الکترونیک و جنگ سایبری را به منظور مقابله با تهاجم الکترونیک تمرین کردند.

در ادامه نیز، با ایجاد اخلال الکترونیک بر روی رادار‌ها و سامانه‌های کشف و شناسایی پدافند هوایی در ارتفاعات و لایه‌های مختلف به وسیله پهپاد‌های اخلالگر، پایداری و قابلیت بقا و تداوم عملیات سامانه‌ها اعم از رادار‌ها و سامانه‌های جمع‌‍ آوری سیگنالی به عنوان یکی از اجزای اصلی پدافند هوایی در محیط آلوده به جنگ الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت.

کشف و شناسایی اهداف و پایش منطقه رزمایش با بهره‌گیری از هواپیما‌های بی‌سرنشین و سامانه‌های کشف وجمع آوری اطلاعات و رادار‌های پدافند هوایی کشور در محیط جنگ الکترونیک در این مرحله از رزمایش انجام شد.

 

 

اولین‌ نمایش آشیانه‌ها و تونل‌های زیرزمینی پدافند هوایی

در جریان رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1401، برای نخستین‌بار تصویر خروج سامانه سوم خرداد از یک پایگاه و تونل مخفی منتشر شد تا این تونل‌ها برای اولین بار رونمایی شوند.

نیروهای پدافندی در این رزمایش برای نخستین‌بار تونل‌ها و آشیانه‌های زیرزمینی سامانه‌های پدافند هوایی کشور را رونمایی کردند، این رونمایی در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این، تونل‌ها و آشیانه‌های زیرزمینی پهپادها و جنگنده‌ها رونمایی شده بود.

امیر قادر رحیم‌زاده فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) پیش از این گفته بود، «در رزمایش امسال برای اولین بار، فقط گوشه‌ای از عملکرد لایه پنهان پدافند هوایی، که برای جلوگیری از کشف و شناسایی محل استقرار، در آشیانه‎‌ها و تونل‌های زیرزمینی مستقر شده و در زمان نیاز، از محل‌های خود خارج و پس از انجام عملیات مجدداً در کوتاه‌ترین زمان به محل‌های پنهان خود جابه‌جا می‌شوند، به نمایش در خواهد آمد.»

 

 

امیر رحیم‌زاده: خط قرمز نیروهای مسلح، تأمین منافع ملی و امنیت کشور است

امیر قادر رحیم‌زاده فرمانده رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱  در پایان این رزمایش گفت: افتخار ما این است که همه سامانه‌هایی که در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفتند، اعم از سامانه‌های راداری، موشکی و جنگ الکترونیک همگی بومی و تولید شده به دست دانشمندان و متخصصان کشورمان است.

وی افزود: در این رزمایش، شاهد همکاری و همراهی بسیار خوب یگان‌های عمل‌کننده اعم از ارتش و سپاه و شبکه یکپارچه پدافند هوایی بودیم و در ارزیابی‌هایی که انجام گرفت، همه یگان‌ها نمره بسیار بالایی اخذ کردند.

فرمانده رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱  عنوان کرد: عملکرد مراکز فرماندهی و کنترل در اختیار قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور بسیار خوب بود و ما به صورت تاکتیکی در کنار سامانه‌های راداری و موشکی، مراکزی را به عنوان مراکز فرماندهی و کنترل در منطقه عمومی رزمایش مستقر کردیم که این مراکز به صورت مشترک با کارکنان ارتش و سپاه اداره می‌شود و این مراکز در این رزمایش عملکرد بالای خودشان را توانستند نشان دهند.

 

 

وی ادامه داد: تمرینات بسیار پیچیده‌ای در این رزمایش انجام شد به طوری که در نوع خود برای اولین بار صورت می‌گرفت مانند تمرین رزم پدافند هوایی در شب و در محیط جنگ الکترونیک مطلق و یا تهاجم به مراکز هسته‌ای و حساس از سمت و جهت‌های مختلف که همه این تهدیدها و پرنده‌های مهاجم یک به یک مورد اصابت موشک‌های پدافند هوایی قرار گرفتند.

امیر رحیم‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: دشمنان باید بدانند تأمین منافع ملی و امنیت کشور و امنیت دریا و زمین و آسمان، خط قرمز ما است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1123425

مهمترین اخبار ایران و جهان: