نیوز سیتی!
28 آذر 1401 - 16:00

هشدار نسبت به خطر بالای شیرابه زباله/ وجود لندفیل شیرابه در سایت بازیافت بندرعباس

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس، گفت: شیرابه آلوده ترین و خطرناک ترین ماده است که سلامت محیط زیست و انسان را به خطر می اندازد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حمید جمالی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس ظهر امروز در یک نشست خبری در این خصوص اظهار کرد: شیرابه مایعی قهوه ای تیره رنگ با بوی نامطبوع است که به دلیل تجمع زباله‌های تر به وجود می آید و اگر وارد سفره‌های آب زیرزمینی شود به شدت بر سلامت محیط زیست و انسان تاثیر نامطلوب می گذارد.

وی ادامه داد: شیرابه ها با نفوذ به خاک موجب فرسایش خاک شده و همینطور در گسترش بیماری های مختلف موثر خواهند بود.

جمالی با بیان اینکه کاهش تولید شیرابه به سبک زندگی شهروندان بستگی دارد، افزود: زمانی که زباله‌های تر همچون تفاله چای، پوست میوه‌ها، بطری‌های حاوی مایعات و قوطی کنسروها، باقی مانده مواد غذایی و ... را بدون آبگیری و خشک کردن در کیسه زباله ریخته و بیرون می گذارند، تمامی این مایعات با هم مخلوط شده و به خارج از کیسه زباله نفوذ و محیط را آلوده می کنند، حال اینکه این زباله‌ها از جای جای شهر به محل دفن انتقال داده می شوند و از تجمع زیاد زباله‌ها شیرابه‌ای تولید می شود که از فاضلاب خانگی نیز آلوده تر و خطرناک تر است.

حمید جمالی مطرح کرد: در محل پردازش و دفن زباله های کلانشهر بندرعباس، لندفیل بهداشتی شیرابه وجود دارد که با هدایت شیرابه ها بر روی این لندفیل موجب تبخیر شیرابه، جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی و خاک می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: شهروندان باید بدانند، کاهش تولید پسماند و شیرابه ناشی از آن، تنها با مشارکت آنها امکان پذیر است و هر عمل شهروندان بر زندگی خود و محیط زیست تأثیر دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 920170

مهمترین اخبار ایران و جهان: