نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 17:22

فنی و حرفه‌ای اصفهان بالاترین تعهد آموزشی را دارد

اردستان-مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: فنی و حرفه‌ای استان اصفهان بالاترین تعهد آموزشی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آرش اخوان‌طبسی ظهر چهارشنبه در همایش فنی و حرفه‌ای اردستان اظهار داشت: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ۵۴ مرکز دولتی و بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه آزاد در سراسر استان دارد که حدود ۶۰ هزار نفر از آموزش‌های دولتی و همچنین تقریباً همین تعداد از آموزشگاه‌های آزاد استفاده می‌کنند و اصفهان بالاترین تعهد آموزشی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

وی افزود: برای افراد جویای کار در بخش آموزش‌های ثابت برای پادگان‌ها، زندان، مناطق حاشیه‌نشین شهرها و زنان سرپرست خانوار اداره فنی و حرفه‌ای ارائه خدمات انجام می‌دهد و خدمات و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در چهار گروه فرهنگ، کشاورزی، صنعت و خدمات است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: در سیستم آموزش فنی و حرفه‌ای استان در این چند سال اخیر بزرگ‌ترین اتفاقی که رخ داده ایجاد روش سفارش‌محور به جای روش عرضه‌محور بوده که روش سفارش محور یک نگاه و روش جدید است و تا در میان عموم عادی شود نیاز به زمان دارد ولی در همین زمان کوتاه نیز ضمانت اشتغال را در بردارد.

اخوان‌طبسی یادآور شد: نیروی انسانی هم‌تراز با تکنولوژی از مهم‌ترین سرمایه‌هایی که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و در بنگاه‌های اقتصادی با سه عنوان مدرک تحصیلی، شغل و شایستگی‌های داشتن شغل سر و کار دارد.

وی بیان کرد: آن چه که در جامعه های متفاوت به صورت مختلف تحلیل می‌شود و اگر سه عنوان در بنگاه‌های اقتصادی با یکدیگر ارتباط و نزدیکی داشته باشد خوب است و نیروی انسانی ماهر خواهیم داشت.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه چالش نظام آموزشی از اشکال بزرگ ما است، ادامه داد: نظام آموزشی شامل آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها بوده و بازار کار شامل بنگاه‌های اقتصادی است همچنین امروزه فعالیت‌ها عرضه محوری است و فاصله‌ای بین بازار کار و نظام آموزشی وجود دارد که این یک چالش است.

اخوان‌طبسی خاطرنشان کرد: تغییرات سریع بازار کار از تغییرات در فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها تأثیر می‌پذیرد و از بازار کار عدم شناخت کامل وجود دارد.

وی بیان کرد: برای کاهش فاصله بین بازار کار و آموزش در فنی حرفه‌ای دو راهکار داریم و جامعه هدف ما به دو دسته کارجویان و شاغلان وجود دارد که صلاحیت حرفه‌ای و آموزش دوگانه از این راهکارها است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: اگر سیستم آموزشی کشور با بازار کار ارتباط پیدا کرده و نزدیک تر شوند، خروجی آموزشی اثربخش خواهد بود و مؤلفه اصلی دانشگاه‌های موفق در جهان این است که مشکلات صنعت در کشوری را بررسی می‌کند و مطابق با آن آموزش را انجام می‌دهد.

اخوان‌طبسی خاطرنشان کرد: در اثر سیستم آموزش دوگانه، آموزش در محیط واقعی اتفاق می‌افتد همچنین اشتغال تضمین بوده و نیروی انسانی به صورت سفارشی برای صنایع و اصناف تأمین شده و مدل عرضه محور به تقاضا محور تبدیل می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1434226

مهمترین اخبار ایران و جهان: