نیوز سیتی!
01 مرداد 1402 - 07:10

شیعیان افغانستان خواستار لغو همه محدودیت‌های مراسم محرم شدند

در نشست فوق‌العاده علمای شیعه افغانستان، رهبران و چهره‌های شیعیان از طالبان خواستند تا تمامی محدودیت‌های مراسم محرم را لغو کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، شورای علمای شیعه افغانستان با صدور بیانیه‌ای از طالبان خواستند که مانع نصب پرچم‌های مذهبی و برپایی مراسم‌های مرتبط با ماه محرم‌الحرام نشوند.

شورای علمای شیعه افغانستان این بیانیه را در جریان برگزاری نشست «فوق‌العاده» اعلام کردند. این نشست با حضور ده‌ها عالم دینی در کابل برگزار شد و رهبران شیعیان افغانستان در آن خواستار لغو تمامی محدودیت‌ها بر مراسم محرم از طرف طالبان شدند.

در این نشست که روز شنبه ۳۱ تیر (۲۲ ژوئیه)، با حضور رئیس و اعضای شورای علمای شیعه افغانستان، رئیس شورای عالی علمای امامیه، ملأ امامان و مسئولان مساجد و تکیه‌خانه‌های تمامی مناطق شهر کابل برگزار شد، از طالبان خواسته شد که ضمن رفع محدودیت‌ها، در این مراسم‌های مذهبی شرکت کنند.

شماری از عالمانی دینی در این جلسه، برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی طالبان با عزاداران حسینی و پایین آوردن پرچم‌های مربوط به امام سوم شیعیان را از برخی مناطق شهر کابل، مایه تأسف عمیق دانستند.

در بیانیه پایانی این نشست تاکید شده است: «بر اساس خواسته مردم عزادار، تمامی علمای تشیع از امارت اسلامی می‌خواهند که محدودیت‌ها بر برگزاری مراسم عزاداری محرم را بردارند و همچنین، از نصب پرچم‌های عزاداری که به نشانه عزاداری به نام امام حسین برافراشته می‌شود، در هیچ‌جا جلوگیری نشود.»

هم‌چنین در این نشست، طومارهایی که روزهای گذشته در مساجد مختلف کابل و شهرهای دیگر، برای برداشته شدن محدودیت‌ها امضا شده بود، نیز نشان داده شد. در این طومارها، شهروندان کشور و عزاداران ماه محرم از مقام‌های امنیتی طالبان خواستند تا امنیت تأمین شود و محدودیت‌ها برای برگزاری مراسم محرم و عاشورا برداشته شود.

آیت‌الله صالحی مدرس، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان، در این نشست گفت که با توجه به محدودیت‌هایی که اخیراً در رابطه با محرم و عاشورا در کابل و شهرهای دیگر افغانستان به وجود آمده است، آن‌ها در این جلسه توافق کردند که این قطع‌نامه را در دسترس مسئولان طالبان قرار دهند تا به آن‌ها رسیدگی شود. او گفت که خواست مردم رفع تمام محدودیت‌های وضع‌شده بر مراسم محرم است و اینکه از نصب پرچم‌ها جلوگیری نشود.

از سویی دیگر هم، سید حسین عالمی بلخی، معاون شورای علمای شیعه افغانستان، با ابراز تشکر از طالبان به‌دلیل تأمین امنیت در ماه محرم در سال گذشته، تاکید کرد که مردم از حاکمان فعلی انتظار دارند که برای تأمین امنیت، بیشتر تلاش کنند و او امیدوار است که مسئولان کنونی با مراسم عزاداران ماه محرم همراه شده و در مراسم‌ها شرکت کنند.

هفته گذشته نیز «مولوی عبدالکبیر»، سرپرست نخست‌وزیری طالبان در آستانه نزدیک شدن به ماه محرم در افغانستان، خواستار «همکاری نزدیک» شیعیان با حکومت طالبان شده بود. دفتر ریاست وزیران طالبان با انتشار بیانیه‎‌ای به نقل از سرپرست نخست وزیری گزارش داده است که عبدالکبیر در دیدار با شماری از علما و متنفذین اهل تشیع از ولایت‌های متعدد افغانستان تاکید کرده است که شیعیان بخش مهمی از افغانستان‌اند و حقوق آن‌ها در روشنایی شریعت داده می‌شود.

این مقام طالبان در این ارتباط گفته بود: «اهل تشیع همانند دیگر افغان‌ها بخش مهمی از کشورند و به همه در روشنایی شریعت حقوق برابر و عادلانه داده می‌شود.»

در خبرنامه ریاست هیئت وزیران طالبان آمده است که در این دیدار «راه‌های همکاری بیشتر» با اداره‌های طالبان بررسی شده است.

پیشتر «مولوی عبدالرحمن قندوزی»، والی دولت موقت طالبان در سمنگان در نشستی دوستانه با بزرگان شیعه در این ولایت گفته بود: «روابط و هماهنگی میان ملت و دولت حائز اهمیت است و مردم باید اتحاد و وحدت خود را حفظ نمایند.» والی طالبان در سمنگان در این خصوص گفت: «دولت طالبان خانه مشترک همه افغانستانی‌ها به شمار می‌آید. نزد دولت طالبان قومیت، نژاد و مذهب مطرح نیست؛ بلکه همه افغانستانی و برادر هستیم.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1394170

مهمترین اخبار ایران و جهان: