نیوز سیتی!
05 مرداد 1402 - 17:04

رسم متفاوت نخل‌گردانی روز تاسوعا در ابیانه+فیلم

روز تاسوعا رسم متفاوتی در روستای تاریخی ابیانه انجام می‌شود که نخل را از کوه سرچشمه به بالا می‌کشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز در ابیانه، محرم جایگاه خاصی دارد و اکثریت اهالی ابیانه‌ به ویژه در تاسوعا و عاشورا خود را ملزم می‌دانند که در این مراسم شرکت کرده و به همین دلیل مساجد و اماکن مذهبی در محله‌های مختلف از اول محرم برای انجام مراسم آماده‌سازی می‌شوند و نخل‌گردانی هم یکی از آیین‌های جذاب و دیدنی ابیانه بشمار می‌رود.

نخل‌گردانی در روز تاسوعا در محله هِردَهْ بعد از مراسم پَرْسِه و حدود ساعت ۱۰ صبح آغاز می‌شود، در این روز تمام اهالی محله، مقابل حسینیه جمع می‌شوند و مردها با صلوات، نخل را از داخل حسینیه بیرون آورده، بعد از مراسم قربانی مقابل نخل، کنار حسینیه توقف می‌کنند تا نخل‌نشین بر آن سوار شود و سپس به میان ده و مسجد جامع می‌روند.

سپس از کوچه خلیلی عبور کرده، به سرزی می‌روند تا به «چشمه هرده» برسند و در آن‌جا نخل را کنار یک درخت کهنسال چنار و مسجدی با یک اتاق و ایوان به زمین می‌گذارند و بعد از ادای نماز ظهر و صرف ناهار نذری، حدود ساعت ۲ بعد ازظهر، نخل را از کوه سرچشمه به بالا می‌کشند و سپس آن‌را به حسینیه بازمی‌گردانند.

قسمت بسیار مشکل و جذاب حمل نخل هِردَهْ، بالا کشیدن آن از کوه سرچشمه است که با طنابی حدوداً ۱۵ متری که به پایه‌های جلوی نخل بسته شده و کلاف کردن دست‌ها در یکدیگر و ذکر «یاحسین یاحسین» این کار را انجام می‌دهند.

در این هنگام مشارکت جمعی اهالی، برای جلوگیری از سقوط نخل نقش بارزی دارد و همه‌ساله توجه عده زیادی از گردشگران را به خود جلب می‌کند، اهالی معتقدند که نخل از هر کوچه‌ای که عبور داده‌شده، نباید بار دیگر از همان کوچه برگشت داده شود، چون نامیمون است؛ بنابر همین عقیده، نخل را از شیب تند و سخت کوه سرچشمه بالا می‌بردند تا به حسینیه بازگردانند. به گفته یکی از اهالی، سالی که به دلیل برف و سرمای شدید، نخل را از کوه سرچشمه بالا نبردند، کوه ریزش کرده است.

 

 

پایان پیام/۶۳۰۲۵/ش

منبع: فارس
شناسه خبر: 1409926

مهمترین اخبار ایران و جهان: