نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 23:19

محورهای رایزنی وزیران خارجه ترکیه و سوئد

وزیر خارجه ترکیه در رایزنی تلفنی با همتای سوئدی خود گفت: از استکهلم انتظار می‌رود برای جلوگیری از هتک حرمت به‌قرآن کریم که با واکنش گسترده جهان اسلام مواجه شده، وارد عمل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه با توبیاس بیلستروم، همتای سوئدی خود به صورت تلفنی گفتگو کرد.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه ترکیه، هاکان فیدان در این تماس تلفنی تاکید کرد که تداوم اهانت به قرآن کریم تحت عنوان آزادی بیان غیرقابل قبول است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از دولت سوئد انتظار می‌ رود برای جلوگیری از چنین اقدامات موهنی که با واکنش گسترده جهان اسلام مواجه شده، وارد عمل شود.

وزیران خارجه دو کشور همچنین درباره روند عضویت سوئد در ناتو بحث و رایزنی کردند.

گفتنی است که سلوان مومیکا پناهجوی عراقی که در ۲۸ ژوئن گذشته تحت محافظت پلیس سوئد، مقابل مسجد استکهلم نسخه‌ ای از قرآن کریم را سوزانده بود، پیشتر هم مقابل سفارت عراق در استکهلم قرآن کریم و پرچم عراق را زیر پا گذاشته و شعارهایی علیه دین اسلام سر داد.

بیست و یکم جولای نیز اعضای یک گروه ضداسلام و افراطی در دانمارک با نام وطن پرستان دانمارکی نسخه ای از قرآن کریم را در مقابل سفارت عراق در کپنهاگ سوزاندند.

اعضای گروه با برافراشتن بنرهای ضداسلامی و سر دادن شعارهای توهین آمیز به اسلام، پرچم عراق و قرآن را روی زمین انداخته و روی آن پا گذاشتند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1418926

مهمترین اخبار ایران و جهان: