نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 09:28

بررسی سلامت مسافران ورودی در مرز و جلوگیری از ورود افراد بیمار

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بررسی سلامت مسافران ورودی در مرزهای خراسان رضوی و جلوگیری از ورود افراد بیمار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ناصر امینی اظهار کرد: در پایگاه مراقبت مرزی دوغارون، سلامت مسافران ورودی به صورت شبانه‌روزی بررسی و از ورود کسانی که دارای علائم بیماری واگیر هستند، جلوگیری می‌شود.

وی افزود: اقدام‌ها در مرز شامل تب‌سنجی، بررسی کارت واکسن کرونا و در صورت نبود سابقه، با داشتن تست کرونای منفی اجازه ورود داده می‌شود.

ناصر امینی با اشاره به احتمال شیوع بیماری‌های اسهالی و مسمومیت‌های قابل انتقال از آب و غذا به دلیل گرمای هوا و کمبود آب، بر رعایت نکات بهداشتی و استفاده از آب آشامیدنی سالم تأکید کرد و گفت: به دلیل شیوع بیماری انگلی مالاریا در در کشورهای همسایه به ویژه پاکستان، وجود این بیماری در مرزهای کشور مورد رصد قرار می‌گیرد.

وی در خصوص آمار شناسایی مالاریای وارده به کشور در دو سال گذشته اظهار داشت: سال گذشته ۸ مورد و امسال ۲۱مورد مالاریای مثبت با علائم تب و لرز در استان شناسایی شد و مبتلایان تحت درمان قرار گرفتند که تمامی این افراد سابقه مسافرت به استان‌های مرزی درگیر بیماری را داشته‌اند.

ناصر امینی گفت: اتباع ساکن در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از جمله حاشیه شهر همانند جمعیت ایرانی دارای پرونده سلامت الکترونیک هستند؛ ولی احتمال انتقال بیماریهای واگیر از اتباعی که مکان اقامت مشخصی ندارند، مرتب در حال رفت‌ وآمد به خارج از کشور هستند و به مراکز خدمات سلامت نیز مراجعه نمی‌کنند، بیشتر است.

وی با بیان اینکه پشه مالاریا در مشهد  هم وجود دارد و نمونه‌گیری‌ برای بررسی از نظر مالاریا در همه‌جا انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: خوشبختانه انتقال محلی بیماری مالاریا در استان وجود ندارد (انتقال محلی به این معنی است که یک فرد ساکن مشهد از طریق گزش پشه‌ای که با گزش فرد بیمار ایرانی به انگل آلوده شده، به بیماری مالاریا مبتلا شود).

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن توصیه به مراقبت افراد از خود و پرهیز از سفر به مناطق آلوده گفت: انگل مالاریا شکل‌های مختلفی دارد که نوع خطرناک‌تر آن، در کودکان و افراد فاقد ایمنی می‌تواند بین ۱۰ تا ۴۰ درصد کشندگی داشته باشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1426326

مهمترین اخبار ایران و جهان: