نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 15:35

نگاهی به تیرگی روابط بین لهستان و اوکراین در بحران جنگی

لهستان که در طول جنگ روسیه علیه اوکراین به عنوان یکی از مهمترین حامیان کی‌یف مطرح بوده است اخیرا بر سر برخی مسائل با این کشور دچار مناقشاتی شده به گونه‌ای که تحلیلگران حتی از خطر احتمال قطع حمایت‌های ورشو از کی یف سخن گفته‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه اتریشی "پاسایر نویه پرسه" در مطلبی به تیرگی روابط بین لهستان و اوکراین پرداخته و نوشت: اوکراین که در جنگی طولانی مدت گرفتار شده است با کمک خارجی - نظامی و مالی - است که می تواند به حیات خود ادامه دهد. در اینجا این پرسش مطرح است که آیا این کشور از این بابت سپاسگزار است یا ناسپاس؟ این سوال کی یف و یکی از حامیان اصلی آن را (لهستان) دچار مناقشه کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: هیچ همسایه‌ای به اندازه لهستان برای اوکراین در مبارزه دفاعی خود علیه روسیه مهم نیست و لهستان هم البته به اوکراین کمک می کند. هیچ کشور دیگری به اندازه لهستان این همه پناهنده را از اوکراین نپذیرفته و این کشور از سلاح های خود به اوکراین ارسال می کند و مرکز کمک های تسلیحاتی بین المللی برای اوکراین است.

اما پس از تقریبا یک سال و نیم جنگ، اختلافات بین این دو کشور در حال افزایش است. کی یف و ورشو هر کدام سفیر کشور دیگر را احضار کردند تا نظر خود را در وزارت امور خارجه اعلام کنند. دلیل این اقدام غیرعادی در میان دوستان این است که مارسین پرزیداچ، مشاور سیاست خارجی آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، اخیرا اوکراین را به ناسپاسی متهم کرده است.

البته مدت هاست که این کشمکش ها بیت طرفین شروع شده است، به طوری که هفته نامه لهستانی «Do rzeczy» پیش از تیتر «شکستن دوستی» را برای مناسبات بین این دو متحد زده است. اختلافات بر سر صادرات غلات اوکراین، مبارزات انتخاباتی لهستان، برخی عصبانیت ها در کی یف و گذشته خونینی حل نشده بر این محور مهم استراتژیک سنگینی می کند.

این در حالی است که همین ماه آوریل بود که در اوج روابط نزدیک، "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین، برادری دو ملت در ورشو را ستود. وی در سخنرانی خود در مقابل کاخ سلطنتی قدیمی گفت: اگر یک لهستانی و یک اوکراینی دوش به دوش بایستند، روسیه هرگز پیروز نخواهد شد. در آن روزها لهستان از تحویل جنگنده های میگ 29 شوروی به اوکراین خبر داد.

اما حتی در آن زمان، کشاورزان لهستانی اعتراضاتی را برگزار می کردند زیرا غلات از اوکراین نه تنها به صورت ترانزیت از کشور آنها عبور می کرد بلکه فروخته می شدند و قیمت ها کاهش یافت. به همین دلیل لهستان و دیگر اعضای شرقی اتحادیه اروپا، اسلواکی، مجارستان، رومانی و بلغارستان با هماهنگی بروکسل، بازارهای خود را تا 15 سپتامبر به روی محصولات کشاورزی اوکراین بسته اند. حالا لهستان اعلام کرده که می خواهد این ممنوعیت را بیشتر تمدید کند چرا که برای حزب حاکم ملی-محافظه کار PiS، کشاورزان رای دهندگان مهمی در انتخابات پارلمانی هستند و این انتخابات احتمالا در ماه اکتبر برگزار می شود.

دنیس اشمیهال، نخست‌وزیر اوکراین در جریان این مناقشات ماتئوش موراویسکی، همتای خود در ورشو را به سیاست پوپولیستی متهم کرده است. جولیا سویردنکو، معاون نخست وزیر اوکراین، که مسئول بخش اقتصاد هم است، با صدای بلند درباره "اقدامات آینه ای" در قبال این کشور سخن گفته است. پرزیداچ، مشاور رئیس جمهور لهستان در برابر چنین اظهاراتی از خود دفاع کرد. او گفت: اوکراین حمایت زیادی از لهستان دریافت کرده است. اوکراین باید قدردانی از نقشی که لهستان برای آنها در ماه ها و سال های گذشته ایفا کرده است را شروع کند.

پرزیداچ، مشاور رئیس جمهور لهستان هم در برابر چنین اظهاراتی از خود دفاع کرد. او گفت: اوکراین حمایت زیادی از لهستان دریافت کرده است. وی افزود: اوکراین باید قدردانی از نقشی که لهستان برای آنها در ماه ها و سال های گذشته ایفا کرده است را شروع کند.

وزارت امور خارجه اوکراین هم "بارتوش چیچوکی"، سفیر لهستان را در جریان این مناقشات احضار کرد. آندری سیهیبا، معاون رئیس ستاد ریس جمهور اوکراین نیز واکنش احساسی به این مسئله نشان داد. او در فیس بوک نوشت: هیچ چیز بدتر از این نیست که امدادگر از شما هزینه نجات بگیرد، حتی اگر شما در خون خود می غلطید.

در ادامه این مطلب آمده است: البته اوکراین اخیرا چندین بار به ناسپاسی از طرف شرکا متهم شده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در نشست ناتو در اواسط ژوئیه، خواستار قدردانی بیشتر اوکراین از مردم آمریکا شد. "بن والاس"، وزیر دفاع بریتانیا هم در پاسخ به درخواست های مکرر اوکراین برای سلاح گفت: من آمازون نیستم.

البته اوکراین که از نظر اقتصادی ضعیف شده است و به کمک های خارجی وابسته است، نمی تواند در عمل سپاسگزاری زیادی از خود نشان دهد. زلنسکی این موضوع را در سطح استراتژیک مطرح کرده و گفت: مردم دیگر باید قدردان باشند که اوکراین آنها را از دست روسیه نجات می دهد. وی خطاب به سفیران اوکراین گفت: قدرت نظامی روسیه که توسط اوکراینی ها متوقف شد، دیگر در اروپا یا آسیا یا سایر قاره های جهان کشتار نخواهد کرد.

از طرفی در سال 2022، اوکراین به دلیل قدردانی از پذیرش پناهندگان اوکراینی در لهستان، برای مدت 18 ماه با شهروندان لهستانی تقریباً برابر با شهروندان خود رفتار کرد. بر این اساس این همسایگان اجازه داشتند بدون هیچ تشریفاتی در اوکراین زندگی، کار و سرمایه گذاری کنند و به طور رایگان تحت درمان پزشکی قرار گیرند.

البته رابطه بین لهستانی ها و اوکراینی ها در این جنگ رابطه ای عملی بود زیرا آنها فصل هایی از تاریخ طولانی و اغلب خونین خود را کنار گذاشتند. به عنوان نشانه آشتی، زلنسکی و دودا یاد قربانیان پاکسازی قومی سال 1943 در شهر لوتسک در شمال اوکراین را در ماه ژوئیه گرامی داشتند.

البته دیگر نمایندگان PiS در لهستان پس از این نزاع ها لحن مسالمت آمیز داشتند. "رادوسلاو فوگیل"، کارشناس سیاست خارجی در این باره گفت: لهستان کاری که به خودش آسیب بزند انجام نخواهد داد. وی تاکید کرد: ما به اوکراین کمک خواهیم کرد زیرا به نفع ماست.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1429070

مهمترین اخبار ایران و جهان: