نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 08:32

پرتاب‌های بسکتبال اصفهان دیگر ۳ امتیازی نیست

بسکتبال اصفهان چند سالی است در روند بازیکن‌سازی دچار مشکل شده و تعداد ملی‌پوشان اصفهانی به شدت کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بسکتبال با گذشته‌ای پرافتخار و نمایندگان پرشمار در تیم ملی همیشه از رشته‌های پرفروغ استان اصفهان بوده است.

حضور نمایندگانی مانند ذوب‌آهن، شهرداری، فولاد مبارکه، فولاد ماهان و فولاد مبارکه سپاهان در تاریخ لیگ برتر ایران همواره شرایط خوبی را برای این رشته در اصفهان به وجود آورده بود اما حالا از میان تیم‌های نام برده شده فقط ذوب‌آهن به حیات خود ادامه می‌دهد.

ذوب‌آهن در ۲۰ سال گذشته یکی از تیم‌های‌ برتر لیگ بوده است اما آخرین قهرمانی سبزپوشان نیز به سال ۱۳۸۱ برمی‌گردد؛ ذوب‌آهنی‌ که در دهه ۷۰ طلایه‌دار بسکتبال ایران بود و در کنار تیم شهرداری اصفهان در مدت ۱۰ سال ۸ قهرمانی برای اصفهان به ارمغان آورد؛ حالا ۲۱ سال است که در حسرت قهرمانی مانده و چند باری که تا پای کسب جام نیز رفته ناکام مانده است.

بسکتبال نصف‌جهان علاوه بر حضور تیم‌های قدرتمند، بازیکنان با استعداد و ملی‌پوشان فراوانی از جمله اوشین ساهاکیان، جواد داوری، آرِن داوودی، ارسلان کاظمی، داوود بهرامی، میثم عابدی و ستارگانی دیگر را به بسکتبال کشور معرفی کرده است.

اما در این بخش نیز چند سالی است که تعداد ملی‌پوشان اصفهانی به کمترین تعداد ممکن رسیده است.

پتانسیل لازم در بسکتبال اصفهان وجود دارد

منوچهر شهامت‌نژاد، پیشکسوت بسکتبال اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خصوص شرایط بسکتبال نصف‌جهان اظهار داشت: سابقه بسکتبال اصفهان با قهرمانی‌های تیم‌های شهرداری و ذوب‌آهن گره خورده است، ذوب‌آهن در فصل گذشته نتوانست به فینال راه یابد و نمی‌شود گفت که مربی یا بازیکن مقصر بودند؛ امیدوارم در فصل پیش رو با یک تیم قوی‌تر وارد مسابقات لیگ شوند.

وی افزود: در حال حاضر بازیکنانی را داریم که استحقاق حضور در تیم ملی را دارند اما هنوز به اوج شایستگی خود نرسیده‌ایم؛ جوانان خوبی داریم که در آینده می‌توانند جایگزین نفرات قبلی شوند تا بتوانیم به جایگاه اصلی خود در بسکتبال ایران بازگردیم.

شهامت‌نژاد تصریح کرد: برای مثال در حال حاضر ارسلان کاظمی را داریم که بازیکن شایسته‌ای است؛ پتانسیل لازم نیز در بسکتبال اصفهان وجود دارد و زمان لازم است تا این نفرات توانایی‌های خود را به معرض نمایش بگذارند.

پیشکسوت بسکتبال اصفهان گفت: هیأت بسکتبال اصفهان استعدادیابی را آغاز کرده و در رده‌های پایه فعالیت‌هایی در حال انجام است؛ مربیان جوانی شروع به کار کردند و امیدوارم با این روند، بسکتبال اصفهان به روز‌های خوب خود بازگردد.

در بسکتبال پایه نتیجه‌گرایی را کنار بگذاریم

محمدرضا اکبری، کاپیتان تیم بسکتبال ذوب‌آهن در رابطه با شرایط کلی بسکتبال اصفهان اظهار داشت: با استراتژی باشگاه ذوب‌آهن در فصول اخیر که تصمیم گرفته شد تیم برای رتبه‌های بالای جدول و کسب عنوان قهرمانی بسته شود، انگیزه خوبی به خصوص  در میان بازیکنان جوان‌تر ایجاد شد تا به سمت این رشته گرایش پیدا کنند.

وی افزود: حضور تیم‌های دیگر در دسته‌های پایین‌تر نیز باعث شد تا بازیکنان تجربه خوبی را کسب کنند و شاهد روند رو به رشدی هستیم اما باز هم از دوران طلایی خود فاصله بسیاری داریم.

اکبری تصریح کرد: دلیل این اتفاق به مدیریت هیأت بسکتبال اصفهان در چند سال گذشته بر می‌گردد؛ ارتباط آموزشگاه‌ها با رشته بسکتبال قطع شد، در زمان نسل ما و نسل بعد از ما که بازیکن ملی‌پوش زیادی داشتیم، مسابقات زیادی در سطح مدارس برگزار می‌شد.

استعدادیابی‌ها ضعیف‌تر شده است

کاپیتان تیم ذوب‌آهن با بیان اینکه استعدادیابی‌ها ضعیف‌تر شده است، خاطرنشان کرد: در جریان فعلی استعدادیابی‌ها در استان اصفهان نیستم و نمی‌دانم هیأت بسکتبال چه فعالیت‌هایی را انجام داده است؛ اما هر کاری که بخواهد انجام شود باید با یک برنامه‌ریزی مدون باشد و نتیجه‌گرایی را کنار بگذاریم.

وی ادامه داد: بازیکن‌سازی در کنار نتیجه‌گرایی امکان‌پذیر نیست؛ جذب اسپانسرهای قوی نیز یکی دیگر از راه‌های توسعه بسکتبال است، مورد دیگر بحث آموزش مربیان است و با تمام احترام نسبت به مربیانی که در حال فعالیت هستند، به نظر می‌رسد ما در بحث آموزش نیز بسیار عقب هستیم.

اکبری گفت: مربیانی که در رده‌های پایه فعالیت می‌کنند باید بروزتر باشند تا در آینده‌ای نزدیک به روز‌های اوج خود بازگردیم.

کاپیتان ذوب‌آهن خاطرنشان کرد: اگر ذوب‌آهن می‌خواهد برای فصل آینده تیم خوبی ببندد تا نتایج این فصل جبران شود، باید از همین الان کار خود را آغاز کند؛ بودجه خوب تصویب شود چون هر تیمی پیش‌فصل خوبی داشته باشد، نتیجه بهتری کسب می‌کند؛ ذوب‌آهن در گذشته این کار را انجام می‌داد و در دهه ۸۰ زودتر از همه تیم‌ها تمرینات خود را استارت می‌زدیم.

پایان پیام/۶۳۱۳۴/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1429826

مهمترین اخبار ایران و جهان: