نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 16:21

مشترکان بد مصرف هزینه چند برابری پرداخت می کنند

امینی گفت: قیمت تمام شده آب را ۲ هزار و ۲۰۰ تومان است و هزینه‌ای که از مشترکان دریافت می‌شود یک‌هزار و ۵۲۲ تومان است که برای مشترکان بد مصرف پنج هزار تومان می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هاشم امینی در نشست خبری معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اصحاب رسانه گفت: اکنون ۳۷ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور معادل ۵۴.۴ درصد تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند که این میزان از جمعیت در قالب ۲۶۴ تصفیه‌خانه جمع آوری فاضلاب قرار دارند.

به گفته این مقام مسئول توسعه شبکه فاضلاب در سال‌های گذشته یک امر لوکس تلقی می‌شد، اما امروزه به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

وی ادامه داد: هر میزان شبکه فاضلاب توسعه یابد، منافع آن هم به محیط زیست می‌رسد و هم توسعه بهداشت را به دنبال دارد.

امینی با اشاره به اینکه پساب اکنون برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی، توسعه فاضلاب و استفاده از پساب آن به عنوان یک آب قابل بازیافت هم مورد توجه قرار گرفت است. به طوری که استفاده از پساب در بسیاری از شهرها برای مصارف صنعتی، آبیاری فضای سبز شهرها کاربرد دارد.

سخنگوی صنعت آب و آبفای کشور اضافه کرد: ۱۲ پروژه مهم از ابتدای دولت سیزدهم در بخش شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه تا به امروز به بهره برداری رسیده است.

امینی درباره مدیریت مصرف گفت: بحث مدیریت مصرف چند وجهی است و فقط اقدام‌های فرهنگی را شامل نمی‌شود.

وی اظهار داشت: وزارت نیرو در بحث مدیریت مصرف سیاست‌های فنی، تکنیکی، فرهنگی، قانونی و اجتماعی را همزمان دنبال می‌کند.

سخنگوی صنعت آب و آبفای کشور، میانگین مصرف کشور را ۲۳۰ لیتر در شبانه‌روز اعلام کرد و گفت: تلاش می‌شود با اقدام‌های مختلف این میزان به ۱۵۰ لیتر کاهش یابد.

امینی، درباره مشترکان بد مصرف افزود: مشترکانی که بیش از ۲ برابر الگوی مصرف (که ۱۵ متر مکعب است)؛ یعنی ۳۰ متر مکعب مصرف داشته باشند، بد مصرف محسوب می‌شوند.

وی اظهار داشت: مشترکان بد مصرف هم جریمه خواهند شد و هم با قطع موقت آب روبه‌رو می‌شوند.

سخنگوی صنعت آب و آبفای کشور، قیمت تمام شده آب را ۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: هزینه‌ای که از مشترکان دریافت می‌شود یک‌هزار و ۵۲۲ تومان است که برای مشترکان بد مصرف پنج هزار تومان می‌شود.

امینی درباره شهرهای دارای تنش آبی، ادامه داد: شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی باعث شده سالیانه در برخی شهرها ناترازی منابع و مصارف آب داشته باشیم که این امر سبب می‌شود دسترسی مشترکان به آب شرب دچار مخاطره شود.

وی افزود: برای حل این موضوع آبفا با پایش منابع و مصارف و بررسی ناترازی تأمین و مصرف پروژه‌های مختلفی را تعریف کرده است.

سخنگوی صنعت آب و آبفای کشور خاطرنشان‌کرد: بر این اساس در سند چهار ساله مدیریت تنش آبی افزایش پایداری و تاب آوری شبکه و افزایش ظرفیت مخازن، پروژه‌های بازسازی خطوط انتقال پیش‌بینی شده که پروژه‌ها برای کل شهرهای کشور به طور هفتگی رصد و پایش می‌شود.

امینی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶۹ شهر دارای تنش آبی هستند، گفت: برای مشهد به لحاظ شرایط بحرانی سد «دوستی» پروژه‌های متعددی تعریف کرده ایم، همچنین در تبریز به دلیل از دست دادن سد «نهند» پروژه‌هایی را تعریف کردیم.

وی گفت: در طبس، زنجان و چاه نیمه‌های سیستان، آب‌های زیرزمینی دچار مخاطره هستند و برای آنها پروژه تعریف شده است.

به گفته سخنگوی صنعت آب ۸۴ پروژه در سطح کشور در دستور کار است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1442070

مهمترین اخبار ایران و جهان: