نیوز سیتی!
15 خرداد 1402 - 13:19

آخرین جزئیات حادثه فرونشست زمین در اتوبان شهید آقابابایی اصفهان+فیلم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان آخرین جزئیات حادثه فرونشست زمین در اتوبان شهید آقابابایی اصفهان را تشریح کرد.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: روز گذشته ۱۴ خردادماه در اتوبان شهید آقابابایی لاین جنوب به شمال در اثر شکستگی خط انتقال فاضلاب، زمین دچار فرونشست شد و حفره‌ای ایجاد شد.

وی افزود: بلافاصله عوامل سازمان آتش‌نشانی، شهرداری منطقه، اکیپ مدیریت بحران و تعمیرات شبکه شرکت آبفا و  پلیس راهور جهت ایجاد محدودیت‌های ترافیکی و پیشگیری از خطرات احتمالی و بررسی ابعاد حادثه و اجرای طرح بازسازی شبکه در صحنه حضور پیدا کردند.

شیشه‌فروش با اشاره به اعمال محدودیت ترافیکی گفت: محدودیت تردد و انسداد عرض جنوب به شمال اتوبان شهید آقابابایی بعد از پل اطشاران توسط پلیس راهور و نیروی انتظامی برای بررسی و رفع خطر از محل ناشی از حفره ایجاد شده در اتوبان شهید آقابابایی اجرا شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه از شب گذشته تاکنون گودبرداری محل حادثه انجام شده است، بیان کرد: زیر خط لوله ۵۰۰ میلی‌متری انتقال فاضلاب اتوبان شهید آقابابایی که در عمق ۱۲ متری زمین بوده ریزش کرده و حفاری‌های لازم به منظور رسیدن به خط لوله و ایمن‌سازی محل حادثه در حال انجام است.

 

 

استحکام‌بخشی و رفع خطر محل حادثه در حال انجام است

وی با بیان اینکه کارگاه عملیاتی شرکت آبفا و شهرداری و استقرار عوامل آتش‌نشانی و فرمانداری شهرستان در محل حادثه انجام شده است، عنوان کرد: در جلسه عملیاتی که برگزار شد، مقرر شد شرکت آب و فاضلاب با همکاری شهرداری و آتش‌نشانی تیم‌های خود را فعال کنند و عملیات تعمیر و اصلاح این خط لوله را تسریع بخشند تا بازگشایی مسیر در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

شیشه‌فروش تصریح کرد: در گام نخست باید حجم فاضلابی که در عمق جمع شده به وسیله پمپ‌های قوی تخلیه شود و در ادامه لوله تعمیر شود و مرحله بعد زیرسازی و استحکام‌بخشی به خط اجرایی و در نهایت پر کردن ایمن باید انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: با همکاری شهرداری و آتش‌نشانی و با محوریت شرکت آبفا و تیم فنی آن‌ها اقدامات اساسی در استحکام‌بخشی و رفع خطر از این محل در حال انجام است و امیدواریم با تقویت جبهه‌های کاری شاهد رفع مشکل و بازسازی آن باشیم.

وی با اشاره به اینکه ترافیک اتوبان توسط پلیس راهور به راه‌های جایگزین هدایت شده است، بیان کرد: رانندگان می‌توانند از مسیرهای جایگزین و کنار گذر از جمله خیابان‌های خواجه عمید، پروین و آذر بیگدلی تردد کنند.

 

عملیات عمرانی تا شب ادامه دارد

شیشه‌فروش با اشاره به زمان پایانی عملیات عمرانی این حادثه گفت: باید طوری برنامه‌ریزی شود تا قبل از غروب و نهایت تا آخر شب این ناحیه مستحکم‌سازی شود و آبفا اطمینان دهد که این محور می‌تواند زیربار تردد رود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه علت‌یابی حادثه در دست بررسی است، تصریح کرد: شرکت آبفا با همکاری عوامل فنی و دانشگاهی باید یک برررسی کامل انجام دهند چون در این حادثه زمین به علت فرسودگی ریزش نکرده و زیر لوله خالی شده و باید علت‌یابی شود تا دیگر چنین حوادثی اتفاقی نیفتد.

وی با تأکید بر اینکه شرایط فرونشست زمین در شهر اصفهان یکی از مشکلات اصلی این شهر است، خاطرنشان کرد: نرخ فرونشست زمین در اصفهان را بین ۵ تا ۱۸ سانتی‌متر در مناطق مختلف محاسبه شده و طرح‌های مطالعاتی در دست تدوین است و اثرات فرونشست زمین در شکستگی شبکه‌ها یک کار علمی است که باید بررسی شود.

 

بروز سومین حادثه فرونشست زمین در یک ماه

به گزارش فارس، بعد از حادثه ایجاد فروچاله بر اثر نشست آب از خط لوله آبرسانی در محدوده چهاراه نظر شهر اصفهان و فرو رفتن چرخ یک دستگاه اتوبوس در چاله در تاریخ ۵ خردادماه و نشست زمین و ایجاد حفره در قسمت فضای سبز زیر پل غدیر بر اثر شکستگی خط انتقال فاضلاب جنوب اصفهان به تصفیه خانه خیابان آبشار در عمق ۳.۵ متری در تاریخ ۸ خردادماه این سومین حادثه فرونشست زمین در هفته‌های گذشته است.

قدمت و فرسودگی شبکه‌های آب و فاضلاب در شهر اصفهان با عمر۴۰ تا۵۰ سال، خوردگی شبکه‌ها و اثرات فرونشست زمین باعث تشدید حوادث شکستگی خطوط و ایجاد فروچاله و بروز خسارت به معابر و خیابان‌ها و اختلال در تردد شده است.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1263126

مهمترین اخبار ایران و جهان: