نیوز سیتی!
04 خرداد 1402 - 12:37

افزایش یک میلیون تنی محصولات کشاورزی در مغان هدف‌گذاری شده است

بیله‌سوار- استاندار اردبیل گفت: افزایش یک میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی در منطقه مغان و مجتمع‌های بزرگ تولیدی در این منطقه هدف‌گذاری شده است.

سید حامد عاملی شامگاه چهارشنبه در حاشیه سفر یک روزه خود به شهرستان بیله‌سوار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در صورت تحقق افزایش یک میلیون تنی تولید محصولات، شاهد تولید ثروت به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان در این منطقه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه برای تحقق این امر اعتبارات کلان دولتی نیاز است، تصریح کرد: دولت در شرایط فعلی امکان پرداخت پنج هزار میلیارد تومان برای دستیابی منطقه مغان و افزایش محصولات کشاورزی را ندارد اما باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا بتوانیم با نگاه ملی به ظرفیت‌های توسعه‌ای در شمال استان اردبیل، گام‌های اساسی را در این راستا برداریم.

استاندار اردبیل مشکل آبرسانی منطقه بیله‌سوار را یادآور شد و گفت: با تکمیل مجتمع آبرسانی خروسلو برای ۲۴۷ روستا آب پایدار تأمین می‌شود که مقرر شد با همکاری بسیج سازندگی این پروژه را به پیش ببریم.

عاملی با بیان اینکه با ورود مجموعه بسیج سازندگی تسریع در کارها را شاهدیم، افزود: سال گذشته ۷۵ میلیارد تومان به مجموعه آّرسانی خروسلو تخصیص یافت و با اتمام خط انتقال آب خام در نظر داریم تا ظرفیت این مجتمع را به ۸۰ لیتر در ثانیه افزایش دهیم.

وی یکی از مسائل مهم مردم منطقه را حل اختلافات اراضی و واگذاری‌ها در منطقه پایاب سد خداآفرین اعلام کرد و ادامه داد: این واگذاری‌ها در قالب تعاونی تعیین تکلیف شده و اخیراً با عقد قرارداد با سه تعاونی مراحل واگذاری اراضی پایاب سد خداآفرین از مرحله حقوقی عبور کرده و در صدد رفع این اشکالات و اتخاذ تصمیمات درست هستیم.

عاملی مشکل آنتن‌دهی روستاها را در بیله‌سوار یادآور شد و خاطرنشان کرد: تا پایان سال کل روستاهای بالای ۲۰ خانوار در بیله‌سوار از نعمت آنتن‌دهی برخوردار شده و با اتمام ۲۳ پروژه مخابراتی امیدواریم تا پایان سال مشکل مردم منطقه مرتفع شود.

وی از اختصاص ۶۸ میلیارد تومان اعتبار برای پایداری برق منطقه بیله‌سوار در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: با اتمام پست ۲۳۰ کیلوولت و اصلاح شبکه، نوسانات برق در این منطقه برطرف و مردم از برق پایدار بهره‌مند شدند.

عاملی حوزه راه‌ها را اصلی‌ترین عامل در توسعه زیرساخت‌ها اعلام کرد و گفت: برای چهار خطه بیله‌سوار - گرمی این هفته پنج میلیارد تومان اختصاص یافت که با ۷۰ کیلومتر آسفالت و بهره‌برداری از آن شاهد تردد سهل و آسان مردم خواهیم بود.

وی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان بیله‌سوار بیان کرد: ۲۴۰ واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در سایت پیش‌بینی شده در حال اجرا است و تلاش می‌کنیم تا هیچ متقاضی مسکنی در شهرستان بدون تخصیص مسکن نماند.

عاملی به بازنگری طرح‌های هادی در روستاهای بیله‌سوار نیز اشاره کرد و افزود: در سفری که در سال گذشته به این شهرستان داشتیم، ۱۹ روستای فاقد طرح هادی بررسی و برای تمام این روستاها سند طرح هادی تهیه شد.

وی از تعیین تکلیف درمانگاه تأمین اجتماعی بیله‌سوار تا ۱۰ روز آینده خبر داد و اظهار کرد: با اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار، درمانگاه تأمین اجتماعی این منطقه احداث می‌شود و در نظر داریم با احداث این درمانگاه مشکل استقرار پزشکان متخصص را نیز در این منطقه مرتفع کنیم.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برای خرید دستگاه سی. تی. اسکن در مجموع هفت میلیارد تومان مورد نیاز است که مقرر شد چهار میلیارد تومان از منابع داخلی و سه میلیارد تومان نیز از منابع وزارت بهداشت تأمین و نسبت به تهیه دستگاه سی. تی. اسکن اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه منطقه مغان یک ظرفیت بلامنازع در کشور است، گفت: ما باید به این منطقه نگاه ویژه و ملی داشته باشیم تا بتوانیم ظرفیت‌های آن را ارتقا داده و در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی در این منطقه قدم برداریم.

عاملی افزود: در صورت افزایش یک میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی در شمال استان اردبیل، شاهد تولید ۱۵ هزار میلیارد تومان ثروت در منطقه خواهیم بود که رقم قابل توجهی است.

وی منطقه آزاد را از مطالبات عمده مردم اعلام کرد و ادامه داد: با تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام و اجرای قانون توسعه مناطق آزاد امیدواریم مردم منطقه ما نیز از این نعمت برخوردار شده و بتوانیم اردبیل را نیز در تراز کشوری ارتقا دهیم.

عاملی رونق تجارت در گمرک بیله‌سوار را یادآور شد و خاطرنشان کرد: گرچه گمرک مسافری در بیله‌سوار فعالیت چندانی ندارد اما گمرک ترانزیتی در این منطقه فعال است و روزانه ۴۰۰ کامیون حمل و نقل بار را انجام می‌دهد.

وی تقویت انبارها و سردخانه‌ها را در توسعه تجاری منطقه بیله‌سوار مهم ارزیابی کرد و گفت: توسعه مراودات تجاری اردبیل با کشورهای همسایه از طریق همین گمرک انجام می‌شود که باید در راستای توسعه آن گام‌های اساسی برداشته شود.

عاملی توزیع عادلانه حقابه شهرستان‌ها را یکی از وظایف شرکت آب منطقه‌ای اعلام کرد و افزود: به شرکت آب منطقه‌ای ابلاغ کرده‌ایم تا حقابه هر شهرستان را بدون کم و کاست اختصاص دهد و حقابه بیله‌سوار که ۲۷ درصد از کانال مغان است، در نظر گرفته شده است.

وی تخصیص سرانه بودجه فرهنگی و افزایش آن را از مطالبات عمده مردم بیله‌سوار اعلام کرد و ادامه داد: گرچه افزایش این سرانه را خواستار هستید اما کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند برنامه‌ریزی‌های مدون است و تجربه نشان داده افزایش بودجه فرهنگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر نبوده است.

استاندار اردبیل رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم بیله‌سوار را در ابعاد مختلف مهم اعلام کرد و گفت: ما در این راستا نیازمند همکاری و یاری رسانه‌ها و مطبوعات هستیم که امیدواریم مطبوعات با ورود منصفانه و نگاه عادلانه به مسائل، در راستای توسعه بیش از پیش منطقه فعال باشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1237526

مهمترین اخبار ایران و جهان: