نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 03:14

آخرین خبرها از ایجاد موزه‌های لرستان/ با کمبود اعتبار مواجه هستیم

خرم‌آباد- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به آخرین خبرها از ایجاد موزه‌های این استان، گفت: برای راه‌اندازی و تجهیز موزه «باشگاه افسران» با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

عطا حسن پور در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به شناسایی پنج هزار اثر تاریخی در لرستان، اظهار داشت: دو هزار و ۶۵۰ اثر لرستان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه این آثار، شامل آثار تاریخی، طبیعی، منقول و معنوی استان هستند، عنوان کرد: این آثار گنجینه‌های لرستان محسوب می‌شوند.

ایجاد موزه‌ای در شأن و جایگاه فرهنگی و فاخر مطالبه مردم است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در ادامه با بیان اینکه موزه لرستان دارای گنجینه‌ای بسیار غنی با بیش از ۱۷ هزار شیء تاریخی بوده که برخی از آنها حاصل کاوش‌های باستان شناسی و برخی نیز حاصل حفرهایی است که به صورت قاچاق متأسفانه انجام می‌شود، افزود: بخشی نیز مربوط به یافته‌هایی است که از قبل از انقلاب در این مکان و همچنین موزه‌های دیگر وجود داشته است.

حسن پور با اشاره به اینکه سالهاست که مطالبه عمومی مردم ایجاد موزه‌ای در شأن و جایگاه فرهنگی و فاخر این استان است، بیان داشت: در حال حاضر موزه‌های مردم شناسی و باستان شناسی در مجموعه قلعه «فلک الافلاک» برقرار است، اما آن گونه که باید، هویت، تاریخ و ملیت ما را به دنیا و گردشگران معرفی کند.

نمایش آثار تاریخی در کمتر از ۱۵ ویترین

وی گفت: در سنوات قبل، دو مکان برای ایجاد موزه تعریف شده، یکی «باشگاه افسران» و دیگری «سربازخانه» داخل باغ «گلستان» در دامنه قلعه «فلک الافلاک» بوده که متأسفانه هر دو بنا در اثر اینکه اعتبارات خاص برای تجهیز داشته باشند، در حد فقط یک بنا به جا مانده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه این در حالیست که در موزه قلعه «فلک الافلاک» کمتر از ۱۵ ویترین برای نمایش آثار داریم، تصریح کرد: اشیایی که ما در گنجینه داریم، سال‌ها بود که حتی تکرار و جابجا نمی‌شدند، امسال برای اولین بار چیدمان موزه فعلی را با این اشیا غنی اندکی پربار تر کنیم و اشیای جدید را وارد ویترین کنیم.

ایجاد موزه «باشگاه افسران» اعتبار می‌خواهد

حسن پور با تاکید بر اینکه اما ایده ال ما این است که این اشیا را وارد دو موزه مفرغ و همچنین مهر و سکه کنیم، چرا که خود قلعه «فلک الافلاک» به تنهایی یک موزه معماری است، تصریح کرد: حداقل ۱۵ میلیارد تومان برای تجهیز «باشگاه افسران» نیاز است و این در حالیست که در قالب اعتبارات ملی کمتر از دو میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده، اعتبار استانی ما هم در همین حد است.

وی بیان داشت: در این راستا امسال برای شروع کار، بخشی از «باشگاه افسران» را تجهیز خواهیم کرد، اما برای تکمیل آن قطعاً به اعتبارات بیشتری نیاز داریم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1223770

مهمترین اخبار ایران و جهان: