نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 15:12

تحلیلگر سوری به فارس: موشک فتاح یک نقطه تحول تاریخی است

یک تحلیلگر مسائل استراتژیک سوری گفت که موشک هایپرسونیک فتاح یک فتح بزرگ در عرصه نظامی، تکنولوژی و راهبردی است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سلیم حربا» تحلیلگر مسائل راهبردی سوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس موشک هایپر سونیک «فتاح» را نه تنها موجب قدرت جمهوری اسلامی ایران بلکه تحولی قابل توجه در جهان مقاومت دانست.

او گفت: «این موشک با مزیت‌های فنی و عملیاتی و با توجه به زمان تولید، یک فتح نظامی، تکنولوژیک و راهبردی در ساخت موشک، به خصوص با سرعت فراصوت و دقت اصابت و پنهانکاری و مانوری که دارد، محسوب می‌شود».

 

سلیم حربا تأکید کرد که موشک فتاح باعث ایجاد یک تغییر زیربنایی در مفهوم نبرد و برنامه‌ریزی راهبردهای دفاعی و تهاجمی و مفهوم امنیت می‌شود، همچنین به عصر بسیاری از سامانه‌های ضد هوایی خاتمه می‌دهد و یک نقطه تحول تاریخی در سطح منطقه و جهان نسبت به موشک‌های قبل از خود محسوب می‌شود.

این تحلیلگر سوری افزود: «ایران و محور مقاومت قبل از موشک فتاح قوی و توانمند بودند و بعد از فتاح قوی‌تر و مستحکم‌تر شده‌اند و بلکه به قدرتی منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده‌اند که نمی‌توان با آن بازی کرد یا امنیتش را مورد هجمه قرار داد».

او همچنین ساخت این موشک را ضربه‌ای بزرگ امنیتی، اطلاعاتی و نظامی و حیثیتی به رژیم صهیونیستی و دشمنان مقاومت دانست و گفت که طبیعی است آن‌ها از این موفقیت عصبانی باشند، اما در نهایت مجبور خواهند شد تا با واقعیت کنار آیند و هرچه فشارها و تحریم‌ها را افزایش دهند در نهایت در برابر مقاومت ملت‌ها کرنش خواهند کرد.

به گفته این تحلیلگر نام آشنای سوری، رونمایی از یک موشک جدید هایپرسونیک، از یک سو، این پیام را به مردم ایران ابلاغ می‌کند که فرماندهی نظامی ایران همواره آماده محافظت از جمعیت غیرنظامی خود است و از سوی دیگر، پیام صریحی را به ارتش صهیونیستی ابلاغ می‌کند که از برداشتن هرگونه گام عجولانه علیه ایران خودداری کند.

سلیم حربا افزود: «پیشرفت بزرگ و مهم ایران در زمینه تسلیحات موشکی به طرز کارآمدی بر توازن قدرت در منطقه تأثیر می‌گذارد و یک عامل بازدارنده برای طرح‌های اسرائیل برای حمله به قلمرو ایران است».

او همچنین تصریح کرد که ایران ترجیح می‌دهد به جای جنگنده، تلاش خود را بر توسعه و تولید موشک‌ متمرکز کند زیرا در وهله اول، «در جنگ‌های مدرن، آن‌ها در تلاش هستند تا نقش بسیار کوچک‌تری در جنگ ایفا کنند و دوم این‌که، موشک‌‌هایی با قدرت تخریب بالاتر بسیار ارزان‌تر از جنگنده‌های نسل چهارم و پنجم هستند».

سلیم حربا در پایان به سخنان رهبر معطم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد که بارها بر افول نقش آمریکا به عنوان بازیگر اصلی در عرصه بین‌المللی و انزوای این کشور تأکید کرده‌اند.

موشک هایپرسونیک فتاح هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و این سامانه‌ها را منهدم کند. این نوع موشک‌ جزو جدیدترین تسلیحات و تجهیزاتی هستند که امروزه از سوی کشورهای همچون آمریکا، روسیه و چین تولید و به کارگرفته می‌شوند. این موشک از دقت اصابت فزاینده، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانور‌پذیری فوق‌العاده و همچنین از توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری برخوردار است.

گفت‌و‌گو از: معصومه فروزان

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1277670

مهمترین اخبار ایران و جهان: