نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 16:11

دبیرخانه ثبت‌ جهانی غار باستانی «کرفتو» راه اندازی می‌شود

دیواندره - سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: دبیرخانه دائمی پرونده غار باستانی «کرفتو» برای رصد و اقدامات مناسب در زمینه ثبت‌جهانی این اثر تاریخی تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور مهرزاد روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ٢٥ اردیبهشت تا سوم خردادماه سال‌جاری، برنامه‌های متنوعی مرتبط با گرامیداشت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی در سطح استان برگزار می‌شود.

وی افزود: هم‌زمان با فرارسیدن روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی شاهد آغاز به کار دبیرخانه تهیه مستندات معبد و قلعه غار کرفتو برای پرونده ثبت جهانی، نشست بازشناسی تنوع فرهنگ و آئین‌ها، نشست گزارش باستان‌شناسی، نشست بررسی حفاظت پاسدارانه از میراث ناملموس و آئین‌های اصیل منظر جهانی هورامان و نقد علمی بر بدعت‌های غیراصیل در سطح استان خواهیم بود.

مهرزاد خاطرنشان کرد: برپایی میزخدمت، برگزاری نشست شاهنامه کُردی و معرفی شاهنامه‌ها و جنگ‌نامه‌های استان، بزرگداشت مولوی کُرد شاعر معروف و تقدیر از فعالان حوزه میراث‌فرهنگی از دیگر برنامه‌هایی است که در این هفته اجرا می‌شود.

وی افزود: در این هفته نمایشگاه‌های متعددی از جمله فرش دستبافت کردستان، کشفیات یگان حفاظت و گالری اسناد تاریخی مکتوب استان در کردستان برپا می‌شود.

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اعلام کرد: افتتاح پروژه‌های عمرانی و طرح‌های توسعه موزه‌ای، بازدید و نشست متناظر موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس و تجلیل از راویان برتر، معرفی نقال‌های تاریخ و فرهنگ ایران زمین برای کودک و نوجوان و برگزاری کارگاه نقاشی کودک با محوریت میراث‌فرهنگی از دیگر برنامه‌هایی است که به‌مناسبت روز موزه و هفته میراث‌فرهنگی در استان پیش‌بینی شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1213970

مهمترین اخبار ایران و جهان: