نیوز سیتی!
11 اسفند 1401 - 02:15

درخواست سران چین و بلاروس برای آتش‌بس و مذاکرات صلح در اوکراین

سران چین و بلاروس در شهر پکن با یکدیگر دیدار کرده و اجرای آتش‌بس و مذاکرات برای پایان دادن به جنگ بین روسیه و اوکراین را خواستار شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «شی جین‌پینگ» و «الکساندر لوکاشنکو»، رؤسای جمهور چین و بلاروس روز چهارشنبه در دیدار در شهر پکن مشترکا خواستار برقراری آتش‌بس در اوکراین و انجام مذاکراتی برای رسیدن به یک راه حل سیاسی برای جنگ در این کشور شدند.

به نوشته پایگاه «هیل»، لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در سفری سه‌ روزه به چین رفته تا با شی جینپینگ، همتای چینی خود دیدار کرده و توافقاتی را با او بر سر همکاری دو کشور در زمینه «حوزه‌های کلیدی» منعقد کند.

این سفر، مقام‌های آمریکا و دیگر متحدان غربی اوکراین را به دلیل افزایش روابط چین با بلاروسی که روسیه را در اجرای عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین همراهی کرده، عصبی کرده است.

رهبران چین و بلاروس همچنین بر حمایت از طرح 12 بندی که چندی پیش از سوی پکن با هدف پایان دادن به درگیری در اوکراین و حل‌وفصل آن ارائه شد تاکید کردند. این طرح پیشنهادی چین شامل بندهایی نظیر احترام به حاکمیت همه کشورها، از سرگیری مذاکرات صلح و حفاظت موثر از غیرنظامیان در راستای حل بحران انسانی ناشی از این جنگ است.

بر اساس گزارش شبکه دولتی «سی.سی.تی.وی» روسیه، شی جینپینگ در این دیدار گفت: «محور موضع چین این است که خواستار صلح، تشویق مذاکرات و احترام به نگرانی‌های امنیتی مشروع همه کشورها شود.» 

بر اساس گزارش این شبکه دولتی روسیه، لوکاشنکو گفت، «کاملا با طرح چین موافق بوده و از آن حمایت می‌کند.»

از سوی دیگر رئیس جمهور چین از کشورهای سراسر جهان خواست، شرایط اقتصادی را ابزار اعمال نفوذ بر اتفاقات این جنگ قرار ندهند؛ صحبتی که اشاره واضحی به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و دیگر متحدان اوکراین علیه روسیه از زمان آغاز جنگ دارد.

طرح صلح پیشنهادی چین برای اوکراین همچنین خواستار پایان دادن به تحریم‌های «یکجانبه» که از سوی شورای امنیت سازمان ملل مجوزی ندارند شده است.

به نوشته پایگاه هیل، شی جینپینگ بیان کرد: «کشورهای مربوطه باید سیاسی‌سازی را متوقف کرده و دست از استفاده ابزاری از اقتصاد جهان بردارند و تدابیری در راستای پیشبرد حقیقی یک آتش‌بس، متوقف ساختن جنگ و حل‌وفصل صلح آمیز بحران اتخاذ کنند.» 

آمریکا چین را با وجود آنکه رسما در طول جنگ در اوکراین موضعی بی‌طرف داشته، متهم به ارسال کمک‌های غیرمرگبار به روسیه و داشتن برنامه‌ریزی بالقوه برای ارسال کمک‌های مرگبار برای مسکو کرده است.

دولت چین این ادعا را رد کرده اما واشنگتن به پکن هشدار داده، در صورت ارسال کمک‌های مرگبار به روسیه با تبعات مواجه خواهد شد.

چین روابط نزدیک دیرینه‌ای با لوکاشنکو داشته و رهبران دو کشور بعد از مذاکراتشان، ناظر بر امضای مجموعه‌ای از توافقات مشترک در حوزه‌های مختلف، از کشاورزی گرفته تا اعمال قوانین گمرکی و ورزش بودند.

سفر رهبر بلاروس به چین از طرفی می‌تواند عمق روابط پکن را با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه و متحدان او به نمایش بگذارد.

چند روز پیش «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در یک کنفرانس مطبوعاتی با این ادعا که از همکاری با چین بر سر طرح پیشنهادی‌اش تا حدی استقبال می‌کند، خواستار دیدار با رئیس جمهور چین شد.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به همراه دیگر متحدان غربی اوکراین در راستای عدم پذیرش طرح صلح پیشنهادی روسیه موضع‌گیری کرده‌اند. بایدن که کشورش همواره با تداوم ارسال کمک‌های تسلیحاتی برای اوکراین، به آتش جنگ هر چه بیشتر دامن زده و به مانع‌تراشی برای مسیر صلح پرداخته، مدعی شد، هدف از طرح صلح چین کمک‌ به روسیه است و اینکه چین در خصوص حل وفصل جنگ مذاکره کند «منطقی نیست.»

پایان پیام/خ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1067426

مهمترین اخبار ایران و جهان: